برخیز، که فجر انقلاب است امروز
بیگانه صفت، خانه خراب است امروز
هر توطئه و نقشه که دشمن بکشد
از لطف خدا، نقش بر آب است امروز
یک گل و صد بهار
یاد آن روزی که بهمن گل به بار آورده بود
و آن زمستانی که با خود نوبهار آورده بود
یاد باد آن دل تپیدن های مشتاقان یار
و آن عجب نقشی که آن زیبا نگار آورده بود
عشق را صد رشته جان، در لعل نوشین بسته بود
حسن راصد چشم دل، آیینه وار آورده بود
از گلستان شهیدان تا به مهرآباد عشق
موج دریای زمان، چشم انتظار آورده بود
منکران گفتند با یک گل نمی گردد بهار
لیک ما دیدیم، یک گل صد بهار آورده بود
در نگاهش جلوه گل بود و با غوغای عشق
در چمن هر گوشه ای را صد هزار آورده بود
مقاله دهه فجر
با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان تنها امید رژیم پهلوی، به عنوان نخست وزیر معرفی و باقی مانده بود
این ایام که مصادف با اربعین امام حسین«علیه السلام» و گسترش راهپیمایی ها و اعتراضات مردمی بود، امام« قدس سره» طی پیامی، نکات تازه ای را برای هوشیاری مردم یادآور می شوند. همزمان با سایر شهرها، در تهران نیز راهپیمایی ها ادامه می یابد و فریاد الله اکبر جمعیت میلیونی لرزه بر اندام آخرین بقایای طاغوت می اندازد.
انسان های بپا خاسته و از جان گذشته با عزمی پولادین می روند تا سرنوشت مملکت خود را به دست بگیرند و همگی خواستار انحلال حکومت پهلوی و تشکیل حکومت اسلامی هستند و با شعار « استقلال، آزادی ، جمهوری اسلامی» خط مشی آینده را ترسیم می نمایند.
به دنبال گسترش قیام مردمی، امام قدس سره در پیامی عزم خود را مبنی بر بازگشت به ایران اعلام می دارد. بختیار که با حمایت امریکا و به عنوان یک چهره ی ملی قصد مهار انقلاب و خاموش کردن شعله های قیام را دارد، خود را در این امر ناتوان می یابد و می کوشد که با قانونی جلوه دادن دولت خود، قیام مردم را سرکوب نماید. مخالفت خود را با بازگشت امام قدس سره اعلام، و دستور بسته شدن فرودگاه های کشور را می دهد. در پی انتشار این دستور مردم خشمگین، به خیابان ها ریخته و با تحصن و شعارهای کوبنده دولت بختیار را مخاطب قرار می دهند.
امام خمینی (ره) ساعت سه و سی دقیقه به وقت تهران به سوی تهران حرکت کردند .
پس از پانزده سال دوری از وطن درمیان استقبال پرشور مردم قدم به خاک این سرزمین گذاشت ، پانزده سالی که به خاطر خروشیدن بر استبداد و طاغوت و به خاطر بر زبان جاری کردن حقیقت به عراق ، ترکیه و فرانسه تبعید شد .
حاشیه های روزی که امام آمد . . .
حضرت امام به هنگام خروج از فرانسه با ارسال پیامی خطاب به مردم فرانسه، ضمن اظهار تشکر از آنها خداحافظی کردند.
ایشان پس از اقامه نماز در کف هواپیما، روی دو پتو با آرامش خوابیدند ، این در حالی بود که همه علاقمندان، دوستداران و نزدیکان ایشان، نگران انجام این پرواز بودند. خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود که همه را تا لحظه فرود آن در فرودگاه تهران، نگران ساخته بود.
در هواپیما دویست نفر امام را همراهی می کردند که پنجاه تن از آنان همراهان و هواداران و نزدیکان امام خمینی و 150 نفر دیگر از خبرنگاران بودند .راس ساعت نه و سی و هفت دقیقه و سی ثانیه امام در میان حلقه گروه منتخب استقبال کنندگان از پله های هواپیما فرود آمدند .
خمینی ای امام . . .
با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. استقبال کنندگان با خواندن سرود «خمینی ای امام»، اشکهای مشتاقان را بر گونههایشان جاری کردند.
پاسخ امام به عواطف یک میهن:
حضرت امام طی بیاناتی در فرودگاه تهران گفتند: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر میکنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمیتوانم جبران کنم.
ایشان ضمن اشاره به اینکه طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشههای فساد ترغیب کردند.ایشان سپس از آنجا عازم بهشت زهرا شدند.
با وجود سرمای زمستان، شب پیش از ورود امام ، بسیاری از مردم مشتاق ، در مسیر حرکت ایشان خوابیده بودند .
هنگام ورود امام خمینی به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون ایران به طور زنده پخش شد ، اما ناگهان عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر و برنامه قطع شد .
در حالی که مراسم ورود حضرت امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش میشد، نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن ممانعت کردند.
عدهای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود حضرت امام از تلویزیون به علت هجوم مأمورین نظامی، از عصبانیت تلویزیونهای خود را به خیابان پرت کردند.
وقایع ایامالله دهه فجر انقلاب اسلامی: 1) 12بهمن از ایامالله دهه فجر
12بهمن روز ورود امام خمینی(ره) به ایران: در این روز، بزرگترین استقبال تاریخ در تهران برگزار شد؛ بطوری که طول جمعیت استقبال کننده از آیتالله خمینی به 33 کیلومتر رسیده بود. در ساعت 9:50دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن هواپیمای حامل خمینی در میان تدابیر شدید امنیتی در فرودگاه مهرآباد برزمین نشست. امام خمینی(ره) پس از ورود به فرودگاه و ایراد سخنرانی طبق برنامهای که از قبل تنظیم شده بود عازم بهشت زهرا شدند…
امام خمینی(ره) در میان استقبال گسترده مردم تهران در ساعت یک بعد از ظهر وارد قطعه 17 که مدفن شهدای انقلاب بود شد و سخنرانی خود را ایراد نمود.
وقایع 14 بهمن از ایامالله دهه فجر
روز شنبه 14 بهمن از ایامالله دهه فجر در محل مدرسه شماره 2 علوی یک مصاحبه مطبوعاتی با حضور قریب به سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی برگزار شد که در آن ابتدا خلاصهای از نظریات آیتالله خمینی خوانده شد؛ سپس سوالات خبرنگاران آغاز گردید که خلاصهای از پاسخ خمینی به این شرح بود:
«کاری نکنند که مردم را به جهاد دعوت کنم، اگر موقع جهاد شد میتوانیم اسلحه تهیه کنیم. دولت را بزودی معرفی خواهیم کرد. اعضای شورای انقلاب تعیین شدهاند. از ارتش میخواهم هرچه زودتر به ما متصل شود. ارتشیان فرزندان ما هستند، ما به آنها محبت داریم باید به دامان ملت بیایند. قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته میشود تمام اتباع خارجی بطور آزاد در ایران زندگی خواهند کرد.
وقایع روز 16 بهمن از ایامالله دهه فجر
روز 16 بهمن و تعیین دولت موقت: امام خمینی(ره) در روز 16 بهمن طی فرمانی ، مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر موقت تعیین و معرفی کرد. عصر همان روز در سالن سخنرانی مدرسه علوی یک مصاحبه مطبوعاتی بینالمللی ترتیب داده شد، در این جلسه بازرگان برنامه و وظایف دولت موقت را تشریح کرد و افزود برگزاری همه پرسی درباره تغییر رژیم، برگزاری انتخابات مجلس موسسان و انجام انتخابات مجلس از وظایف این دولت است.
وقایع روز 19 بهمن از ایامالله دهه فجر
روز نوزدهم بهمن ماه بزرگترین راه پیمایی انقلاب صورت گرفت. در قطعنامه پایانی راه پیمایی ، نخست وزیری مهدی بازرگان توسط تظاهرکنندگان تایید شد.
وقایع 20 بهمن از ایامالله دهه فجر
در روز 20 بهمن ماه که مصادف با روز جمعه بود، مردم در دانشگاه تهران اجتماع کرده بودند تا سخنرانی رییس دولت موقت را استماع نمایند. در همین هنگام در غرب تهران درگیری شدیدی صورت گرفت؛ عده زیادی از افراد گارد شاهنشاهی به پادگان همافران نیروی هوایی حمله بردند و به محض آغاز درگیری آنان عده زیادی از جوانان وابسته به جناحهای مختلف به نفع همافران وارد صحنه درگیری شدند. این درگیری خونین دهها نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت ولی در نهایت همافران توانستند حلقه محاصره نیروهای گارد را بشکنند.
وقایع 21 بهمن از ایامالله دهه فجر
روز بیست و یکم بهمن ماه روز نبرد مسلحانه همه جانبه مردم و نیروهای دولتی بود. درگیری خونین مردم و لشگر گارد در این روز به اوج خود رسید؛ و جنگ تانکها با مردم مسلح باعث کشته و زخمی شدن صدها نفر شد. آیتالله خمینی(ره) تهدید کرد در صورت عدم جلوگیری از کشتار لشگر گارد ، حکم جهاد خواهد داد.در اینروز چندین کلانتری توسط گروههای مسلح مردمی تسخیر شدند که در نتیجه آن مقادیر زیادی اسلحه به دست مردم افتاد. در همین روز فرمانداری نظامی تهران اعلامیه شماره 40 را انتشار داد؛ بموجب این اعلامیه رفت و آمد مردم از ساعت 16:30 تا 5 بامداد ممنوع اعلام شد. در پی اعلامیه مزبور اعلامیه دیگری صادر و منع عبور و مرور تا ساعت 12 بامداد تمدید شد. مردم عملاً مقررات حکومت نظامی را باطل ساختند و تا صبح در خیابانها با ایجاد حریق و راه بندانهای متعدد مانع حرکت قوای نظامی میشدند.
وقایع 22 بهمن از ایامالله دهه فجر
22بهمن از ایامالله دهه فجر ،در این روز به ترتیب زندان اوین، ساواک، سلطنت آباد، مجلسین سنا و شورای ملی، شهربانی، ژاندارمری و ساختمان زندان کمیته مشترک به تصرف مردم در آمد.در تسخیر شهربانی سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران به دست انقلابیون مسلح افتاد. پادگان باغشاه و دانشکده افسری، دبیرستان نظام، زندان جمشیدیه، پادگان عشرت آباد و پادگان عباس آباد یکی پس از دیگری تسلیم شدند و آخرین مرکزی که به تصرف درآمد رادیو و تلویزیون بود.
تصمیم شورای عالی ارتش:
ساعت 10 بامداد روز 22 بهمن شورای فرماندهان نیروهای مسلح در ستاد مشترک تشکیل گردید. نظامیان حاضر در جلسه عبارت بودند از: عباس قره باغی، جعفر شفقت، حسین فردوست، هوشنگ حاتم، ناصر مقدم، عبدالعلی نجیمی، احمدعلی محققی، عبدالعلی بدرهای، امیرحسین ربیعی، کمال حبیب اللهی، عبدالمجید معصومی، جعفر صانعی، اسدالله محسن زاده، حسین جهانبانی، محمد کاظمی، خلیل بخشی آذر، علی محمد خواجه نوری، پرویز امینی افشار، امیر فرهنگ خلعتبری، محمد فرزام، جلال پژمان، منوچهر خسروداد، ناصر فیروزمند، موسی رحیمی لاریجانی، محمد رحیمی آبکناری و رضا وکیلی طباطبایی.ریاست شورای عالی ارتش بر عهده عباس قره باغی بود.
پس از گزارش فرماندهان نیروها از وضعیت موجود بحث پیرامون همبستگی ارتش با مردم آغاز شد؛ اکثرا موافقت خود را اعلام نمودند و سرانجام اعلامیهای مبنی بر بی طرفی ارتش تهیه و بامضا رسید. پس از تصمیم شورای عالی، ساعت یک بعد از ظهر خبر تصمیم شورای عالی ارتش در اختیار رادیو و تلویزیون گذاشته شد. رادیو ایران برنامه عادی خود را قطع و اعلامیه را قرائت کرد. لحظهای بعد نیروهای انقلاب محوطه صدا و سیما را تصرف نمودند و خبر سقوط رژیم سلطنتی پهلوی از صدا و سیما اعلام شد.
حضرت امام خمینی قدس سره الشریف:
*22 بهمن سر آغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی
مبارک باد.
*رمز پیروزی شما ایمان و وحدت کلمه بود.
*این انقلاب با تائیدات غیبی الهی پیروز گردید .
*********************
مقام معظم رهبری مد ظله العالی:
مردم حقیقتا ولی نعمت ما و صاحبان واقعی انقلاب هستند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا
ویژه نامه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی ایران
روزهای فراموش ناشدنی
این روزها، روزهایی ماندگار و فراموش ناشدنی در تاریخ ملت بزرگ ماست،
روزهای پیروزی انقلاب اسلامی است؛
انقلابی که رساترین فریاد تاریخ، یعنی امام امت، آن را رهبری کرد
و به فرجام رساند و برای حفظ آن، با تمام وجود تلاش کرد.
انقلابی که مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و الهام گرفته از انقلاب سرخ عاشورای حسینی بود، که در آن عده ای قلیل،
با اعتقادی وسیع و راسخ، نیروهای کفر و باطل را شکست دادند و چشم قدرتمندان را خیره ساختند
با پای گذاردن در دایره معنویت و ایثار و شهادت بود
که فرزانگان خاک، از این سرزمین پاک، به سوی افلاک، پرگشودند و تا نهایت تاریخ جاودانه شدند
یاد تمامی شهیدان انقلاب اسلامی همیشه سبز باد.
دفتر فرهنگ، کانون قرآن وعترت و ستاد اقامه نماز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا
مقام و منزلت پیامبر اعظم (صلی الله وعلیه و اله وسلم) |
|
|
|
|
رحمت واسعه الهی
مقام و منزلت معنوی پیامبر اسلام(ص) اقیانوس بیکرانی است که
دستیابی به عمق آن برای افراد عادی امکانپذیر نمیباشد.
زیرا به مقام آن بزرگوار کسی جز خداوند و خود آن حضرت و امامان معصوم(ع) واقف نیست.
از این رو آنچه در این مختصر میآید اشارهای فهرست وار
به برخی از مقامات معنوی آن حضرت، با استفاده از احادیث اهل بیت(ع)
و سخنان خود آن حضرت میباشد.
1. برترین مخلوق
شخصیتی که در میان تمام انسانها واعصار بینظیر است و تاریخ همسان او را نخواهد دید،
حضرت نبی اکرم(ص) است. امام علی (ع) در این باره میفرماید.:
«ما بَرَأاللهُ نَسَمهً خَیْراً مِنْ مُحَمدٍ صَلّی اللهُ علیه و آلِه خداوند موجودی برتر از محمد(ص) نیافریده است. 1»
2. اولین آفریده
خداوند نظام آفرینش را با نظمی خاص آفریده و ترتیب «اَلْاَشرف فَالْاشرف»را در آن منظور نموده
واول مخلوق را «حقیقت محمدیه»قرار داده که گاهی از آن به تجلی اول یا رحمت واسعه هم تعبیر میشود.
روایات فراوانی مؤید این معناست. جابربن عبدالله انصاری میگوید:
«قلتُ لِرسولِ الله(ص) اَوّلُ شیءٍ خَلَق اللهُ ما هُوَ فَقالَ نُورُ نَبیّکَ یا جابرَ خَلَقَهُ ثُمَّ خَلَقَ مِنْهُ کُلّ شیءٍ؛
به رسول خدا عرض کردم اولین چیزی که خداوند آفرید چیست؟ فرمود: نور پیامبر تو ای جابر،
خداوند آن را نخست خلق کرد و بعد هر خوبی و خیری را از آن آفرید. 2»
3. رحمت واسعه
مورد دیگری که بیانگر مقام معنوی پیامبر اعظم(ص) میباشد این است
که وی مظهر رحمت و چشمهی عنایت حق بود واین مرتبه و درجه،متعاقب صفا و طهارت باطنی،
نصیب آن حضرت گردیده بود. این ویژگی از زمان کودکی در وجود مبارکش تجلی شد
و تا آخر حیات آن حضرت تداوم یافت، از این رو خداوند به برکت آن وجود شریف، عذاب را از امت برداشت.
« وَما کانَ اللهُ لِیُعَذّبَهُم و اَنتَ فیهِمْ و ما کانَ اللهُ مُعَذِّبَهُم و هُم یَسْتَغفِرون؛ تا تو در میان آنها هستی،
خداوند آنان را عذاب نخواهد کرد و نیز مادامی که توبه و استغفار کنند، باز خدا آنها را عذاب نکند. 3»
یعنی همان گونه که تجلی رحمت حق در «توبه و بازگشت» نهاده شده، وجود پیامبر اکرم(ص)
هم تجلی دیگری از رحمت واسعهی الهی است.
4. عصمت کبری
عصمت به ملکهای نفسانی گویند که آدمی را از گناه و اشتباه باز میدارد،
حال اگر این حالت در حد اعلای آن در کسی یافت شود آن را «عصمت کبری» نامند
واگر این ملکه درسطح پایینتر در فردی متحقق شد آن را «عصمت صغری» گویند.
بدون تردید پیامبر اسلام(ص) از عالیترین درجهی عصمت که همان عصمت کبری است،
بهره داشت و در این خصوص، علمای شیعه و سنی اتفاق نظر دارند. آیات و روایات فراوانی
بر مقام عصمت آن حضرت دلالت دارد که از جملهی آنها «آیهی تطهیر» است.
(سورهی احزاب آیهی 33).
5. وسعت روح
گرچه انبیای الهی در سطح بالایی از ظرفیت روحی قرار گرفته بودند و به همین علت،
توان ارتباط با عالم غیب را داشتند، امواج وحی را دریافت میکردند و در فضای
دل انسانها جاری میساختند اما این حالت از کمال و توانایی در وجود پیامبر گرامی اسلام(ص)
از شدت خاصی برخوردار بود که حتی فرشتگان مقرب الهی هم توان درک آن را نداشتهاند.
شدت این استعداد بعضی اوقات موجب میشد که آن حضرت مستقیماً با خداوند ارتباط پیدا کند.
پیامبر(ص) ظرفیت و وسعت وجودی خویش را چنین بیان میکند:
« لی مَعَ اللهِ وَقْتٌ لا یَسَعُهَ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ و لا نَبِیٌّ مُرْسَلٌ و لا عَبْدٌ مؤمنٍ اِمْتَحَنَ اللهُ قَلْبَهُ للایمان؛
برای من با خداوند وقت و حالتی است که نه فرشتهی مقرب و نه پیامبر مرسل
و نه بندهای که خداوند دلش را پر از ایمان کرده، قدرت تحمل آن را دارد.»4
پینوشت:
1 - کافی، ج 1، ص 440
2- بحارالانوار، ج 15، ص 24
3- سورهی انفال، آیهی 33
4- بحارالانوار، ج 18، ص 3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا