زندگی خوردن و خوابیدن نیست
انتظار و هوس و دیدن ونادیدن نیست
زندگی...
چون گل سرخی است
پر از خار و پر از برگ و پر از عطر لطیف
یادمان باشد اگر گل چیدیم
عطر و برگ و گل و خار
همه همسایه دیوار به دیوار همند
نگاهت به آن بالا باشد
تا دلت از آدمهای این پایین نگیرد.
امام علی علیه السلام فرمودند :
یَوْمُ آلْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ
أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى آلْمَظْلُومِ.
روز انتقام مظلوم از ظالم،
شدیدتر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است.
بارها ما را از آه و نفرین مظلوم ترسانده و گفتهاند
که آه مظلوم خانمانسوز است.
پیامبر(ص) هشدار داده و میفرماید:
اتقوا دعوهًْ المظلوم
فإنها تصعد الی السماء کأنها شرارهًْ؛
از نفرین مظلوم بترسید که
چون شعله آتش بر آسمان میرود .
(نهجالفصاحه ص 163 ، ح 47)
شعلههای سرکش آه و نفرین مظلوم
هر کسی را بگیرد نابود و خانه خراب میکند؛
زیرا خداوند خود مدافع مظلوم است.
اصولا بر اساس آیات قرآن
هر کسی که در مقام اضطرار قرار گیرد
و خالصانه خدایش را بخواند
خداوند خود عهدهدار امور او میشود؛
زیرا چنین شخصی امور خویش را به خدا واگذار کرده
و خدایش را وکیل خود قرار داده است.
تفاوت وکالت خدا با انسان این است که
خدا وقتی وکالت کسی را به عهده گرفت
خودش همه چیز را به عهده میگیرد
و از مقام ولایت،کار را پیش میبرد.
اگر بخواهیم تصویر درستی از ولایت داشته باشیم
باید به کودک شیرخواری اشاره کنیم که
همه چیزش را مادر به عهده میگیرد
و کودک هیچ کاری را نمیتواند انجام دهد
و حتی نمیتواند سینه مادر را پیدا کند
تا از آن شیر بنوشد.
این مادر است که
با ولایت خویش عهدهدار همه امور است.
وکالت الهی نسبت به این انسان اینگونه است؛
اما وکالت انسان نسبت به همنوع خود
مانند داستان کودکی است که
خودش ازعهده برخی از کارها برمیآید
و تنها نیازمند یاری است.
در حقیت وکالت الهی همان ولایت است
و وکالت انسانی همان نصرت و یاری است.
حالا در نظر بگیرید که
خداوند ولایت مظلوم را به عهده گرفته
و وکالت این شخص را دارا است.
در این صورت، خداوند همه کارها را به عهده میگیرد
و کسی که به مظلوم ظلم روا دارد
و او کسی را نداشته
و تنها خداوند را وکیل و ولیّ خود قرار دهد،
آن زمان خداوند مستقیم عهدهدار شده و طلب حق مظلوم میکند.
گفته شد که خداوند
مهمترین شرط استجابت دعا و نفرین را
اضطرار و خلوص دانسته است
و میفرماید:
أَمَّن یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ
وَیَکْشِفُ السُّوءَ
وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِیلًا مَّا تَذَکَّرُونَ؛
یا کیست آن کس که درمانده را-
چون وى را بخواند- اجابت مىکند
و گرفتارى را برطرف مىگرداند
و شما را جانشینان این زمین قرار مىدهد؟
آیا معبودى با خداست؟
چه کم پند مىپذیرید.(نمل، آیه 62)
پس خداوند شرط استجابت دعا را
اضطرار شخص دانسته است.
مضطر کسی است که
در ضرورتی گرفتار آمده و نمیداند چه کند
و تنها خدا را میبیند.
آنگاه است که خداوند بدیها را از او دور میکند
و او را به عنوان خلیفه و جانشین خویش قرار میدهد.
پس مضطر، خلیفه الهی میشود
و قدرت تصرف مییابد.
همچنین خداوند با اشاره به نقش خلوص در استجابت میفرماید
کسی که در دریا در حال غرق شدن است
خلوص دارد،
همان خلوص و اضطرار در حال دعا نیز تاثیر خود را میگذارد
حتی اگر پس از آن یا قبل آن
اضطرار و خلوص نداشته باشد،
چنانکه میفرماید
کسانی که با اخلاص در حال غرق شدن دعا میکنند ،
پس از نجات شرک میورزند
و خلوص خود را از دست میدهند:
او کسى است که شما را در خشکى و دریا مىگرداند
، تا وقتى که در کشتیها باشید و آنها با بادى خوش،
آنان را ببرند و ایشان بدان شاد شوند
[به ناگاه] بادى سخت بر آنها وَزَد
و موج از هر طرف بر ایشان تازد
و یقین کنند که در محاصره افتادهاند،
در آن حال خدا را پاک دلانه مىخوانند که:
«اگر ما را از این [ورطه] نجات دهی،
قطعاً از سپاسگزاران خواهیم شد.»
پس چون آنان را رهانید،
ناگهان در زمین بناحقّ سرکشى مىکنند.
اى مردم، سرکشى شما فقط به زیان خود شماست.
[شما] بهره زندگى دنیا را [مى طلبید].
سپس بازگشت شما به سوى ما خواهد بود.
آنگاه شما را از آنچه انجام مىدادید
باخبر خواهیم کرد.(یونس، آیات 22 و 23)
مظلوم حتی اگر مومن و مسلمان نباشد
تنها به صرف مظلوم بودن
و به شرط اضطرار و خلوصی
که به سبب ناتوانی به او دست میدهد
دست به دعا بردارد و نفرین کند،
نفرین او همانند شعلههای سرکش به آسمان بالا میرود
و بر سر ظالم فرود میآید
و او را میسوزاند.
پس از نفرین مظلوم باید ترسید.
یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمْ
وَاخْشَوْاْ یَوْماً لَّا یَجْزِى وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ
وَ لَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِ شَیْئاً
إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ
فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَلَا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُور
ترجمه
اى مردم!
از پروردگارتان پروا کنید
و بترسید از روزى که:
هیچ پدرى مسئولیّت (اعمال) فرزندش را نمىپذیرد
و هیچ فرزندى به جاى پدرش قبول مسئولیّت نمى کند،
قطعاً وعدهى خداوند حقّ است،
پس زندگى دنیا شما را نفریبد
و (شیطانِ) فریبکار، شما را نسبت به خدا فریب ندهد.
عبارتِ «لایَجْزى»، هم به معناى جزا و کیفر و پاداش است
و هم به معناى کفایت و تکفّل،
که در اینجا مراد معناى دوم است.
«غَرور»، صیغه مبالغه، به معناى بسیار فریبنده است
که مصداق روشن آن شیطان است
وبه هر چیز یا کسى گفته مى شود که انسان را مى فریبد.
پیام ها
1- همه باید از خدا پروا داشته باشیم و از انواع انحرافات عقیدتى، اخلاقى و عملى بپرهیزیم. «یا ایّها النّاس اتّقوا ربّکم»
2- بهترین زاد و توشه براى روزى که حتّى پدر و فرزند به داد یکدیگر نمى رسند، تقواست. «اتّقوا ربّکم و اخشوا یوماً لایجزى والد...»
3- خطر قیامت جدّى است، لذا هشدارهاى پى در پى لازم است. (دو بار امر و دو بار نهى در آیه آمده است: «اتّقوا - اخشوا - لاتغرّنّکم - لایغرّنّکم»)
4- روز قیامت، روز بزرگى است. (کلمه«یوماً»، نکره و با تنوین آمده، نشانهى عظمت و بزرگى است.) «اخشوا یوماً»
5 - در قیامت، هرکس گرفتار عمل خویش است و عهدهدار کار دیگرى نیست. «لایجزى... شیئاً»
6- آنچه انسان را از قیامت غافل مىکند، دنیا و شیطان فریبنده است. «فلاتغرّنّکم الحیاة الدنیا و لایغرّنّکم باللّه الغرور»
7- حَسَب و نَسَب، در قیامت کارایى ندارد. «لایجزى والد - و لامولود» (وقتى پدر وفرزند به فریاد یکدیگر نمىرسند، حساب دیگران روشن است)
8 - ترس از قیامت، مانع فریفتگى انسان به زندگى دنیاست. «اخشوا یوماً... و لایغرّنّکم باللّه الغرور»
9- شیطان در بعضى اوقات، حتّى در مقدّسترین امور براى فریب افراد استفاده مىکند. «و لایغرّنّکم باللّه الغرور»
قیامت، روز تنهایى
خداوند، حکیم است
و خداىِ حکیم، ساخته خود را نابود نمى کند.
دنیا، خانه اى است که
مهندسش آن را خراب مىکند
تا،بناى بهترى بسازد.
بنا بر روایات؛
مرگ،
تغییر لباس، تغییر منزل و مقدّمه اى
براى تکامل و زندگى ابدى است.
به علاوه عدالتِ خداوند،
وجود قیامت را براى انسان ضرورى مىکند،
زیرا ما خوبان و بدانى را مى بینیم که
در دنیا به پاداش و کیفر نمى رسند،
بنابراین خداوند عادل
باید سراى دیگرى را براى آن پاداش و کیفر آنها قرار دهد.
گرچه گاه و بیگاه کیفر و پاداشهایى در دنیا مشاهده مى شود،
ولى جایگاه بسیارى از اعمال تنها قیامت است،
زیرا در بعضى موارد امکان آن در دنیا وجود ندارد.
مثلاً کسى که در راه خدا شهید شده،
در دنیا حضور ندارد تا پاداش بگیرد
و یا کسى که افراد زیادى را کشته،
در دنیا امکان تحمّل بیش از یک کیفر را ندارد.
علاوه بر آنکه رنج و کیفر خلافکار
در دنیا به تمام بستگان بى تقصیرش نیز سرایت مىکند،
پس باید پاداش و کیفر در جایى باشد که به دیگران سرایت نکند.
جمع شدن ذرّات پخش شده مردگان نیز کار محالى نیست.
همان گونه که ذرّات چربىِ پخش شده در مَشکِ دوغ،
در اثر تکانِ مَشک، یک جا جمع مى شود،
خداوند نیز با تکان شدید زمین،
اجزاى همه مردگان را یک جا جمع مى کند.
«اذا زلزلت الارض زلزالها . و أخرجت الارض أثقالها»
بگذریم که خود ما نیز از یک تک سلول آفریده شده ایم
که این سلول نیز از ذرّات خاکى است که
تبدیل به گندم،برنج، سبزى و... شده
و به صورت غذاى والدین و سپس نطفه
و سرانجام به شکل انسانى کامل در آمده است.
آنچه در این آیه مورد توجّه قرار گرفته،
صحنه دلخراشى است که
پدر نمى تواند کارى براى فرزند خود انجام دهد.
در موارد دیگر قرآن،
صحنه هایى مطرح شده که اگر آن آیات را یکجا بنگریم
غربت، ذلّت و وحشت انسان را درک خواهیم کرد:
در آن روز، نه مال به فریاد انسان کافر مى رسد
و نه فرزند. «یوم لاینفع مال و لابنون»
در آن روز، دوستان صمیمى کفّار از حال یکدیگر نمىپرسند.
«و لایسئل حمیم حمیاً»
در آن روز، پشیمانى و عذرخواهى براى کافر سودى ندارد.
«و لایؤذن لهم فیعتذرون»
در آن روز، نسبتها و آشنایىها براى کافر سودى ندارند.
«فلاانساب بینهم یومئذ»
در آن روز، وسیله ها و سببها براى کافر از کار مى افتد.
«تَقطّعت بهم الاسباب»
به هر حال، آن روز، روز غربت و تنهایى انسان است.
منبع:
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی
با موضوع تفسیر سوره لقمان - آیه 33
پایگاه درس هایی از قرآن
به یاد داشته باش:
آینده ، کتابی است که امروز می نویسی.
پس چیزی بنویس که فردا، از خواندن آن لذت ببری....
دنیا ، تکرار نمی شود
از لحظه لحظه هایتان نهایت استفاده را ببرید.
و خوبیها را پخش کنید.
اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که
شب بیست و سوم، شب قدر است
شب بیست و سوم:
این شب، از دو شب قبل برتر است
و از احادیث متعدد اینگونه احتمال داده میشود که
شب قدر همین شب است.
در روایتی از امام باقر(ع) نقل شده است که:
مردی در ماه رمضان خدمت رسول خدا (ص) آمد
و به آن حضرت عرض کرد:
من در بیرون مدینه به سر میبرم
و شتر و گوسفند دارم
که نمیتوانم همه شب در مدینه حاضر شوم.
دوست دارم شبی را به من معرفی کنی
تا آن شب را به مدینه بیایم
و در نماز و عبادت حاضر باشم .
حضرت او را به نزد خود فراخواند
آن مرد نیز وقتی شبهای بیست و سوم ماه رمضان فرا میرسید،
با همه خانواده و فرزندان و غلامان به مدینه میآمد
و آن شب را میماند و صبحگاهان به منزل خویش بر میگشت.
همچنین در روایت دیگری نقل شده است که
رسول خدا(ص) در شب بیست و سوم ماه رمضان
به سر و روی خانوادهاش آب میپاشید
تا به خواب نروند ( و از فضیلت این شب بهره بگیرند).
روایات متعدد دیگری نیز داریم که میگوید:
شب قدر، شب بیست و سوم است.
مرحوم "علامه مجلسی" نیز در کتاب "زادالمعاد" میگوید:
"اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که
شب بیست و سوم، شب قدر است".
اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه رمضان:
در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، غیر از اعمال مشترک شبهای قدر،
1- سوره عنکبوت و سوره روم را بخواند
که امام صادق(ع) فرمود:
" هرکس در شب بیست و سوم،
سورههای عنکبوت و روم را بخواند،
به خدا سوگند! اهل بهشت است".
2- هزار مرتبه سوره "انا انزلناه" (سوره قدر) را بخواند.
3- سوره " حم دخان" (سوره دخان) را بخواند.
4- محمّد بن عیسى به سند خود از امامان صالح علیهم السّلام
روایت کرده که فرمودند:در شب بیست وسوم از ماه رمضان
این دعا را به دفعات بخوان،
در حال سجود و قیام و قعود.
و بر هر حالى که هستى در تمام ماه،
و در طول حیاتت تا جایى که ممکن باشد،
و هر زمانى که به یادت آید.بعد از ستایش پروردگار به بزرگوارى،
و فرستادن صلوات بر پیامبر صلى اللّه علیه و آله مىگویى:
اَللهمَّ کُن لولیّکَ الحُجةِ بنِ الحَسَنِ
صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ
فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة
وَلیّا و حافظا وقائِداً وَ ناصِراً
وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً
و تُمَتّعَهُ فیها طَویلًا.
5- همچنین می خوانی:
یا مُدَبّرَ الاُموُرِ ،
یا باعِثَ مَن فی القُبُور،
یا مُجرِی البُحُور،
یا مُلَیّنَ الحَدیدِ لِداوُد ،
صَل عَلی مُحَّمد
وَافعَل بی کَذا وَ کَذا اَللیلَةَ الیلَةَ
اى تدبیرگر امور، اى برانگیزنده مردهاى در گور،
اى روان کننده دریاها،اى نرم کننده آهن براى داود،
بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست
و با من چنین و چنان کن امشب،امشب
(به جاى«کذا و کذا»حاجات خود را بخواهد)
6-این دعا را بخواند:
اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی
وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی
وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ
وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ
صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ
خدایا عمرم را طولانى گردان،
و روزیم را وسعت بخش،و بدنم را تندرست بدار،
و به آرزویم برسان،و و اگر در زمره بدفرجامان،هستم،
مرا از آن گروه محو کن،
و در گروه سعادتمندان ثبت فرما،
که تو در کتاب فرو فرستاده به پیامبر مرسلت
درود تو بر او و خاندانش باد فرمودى:
خدا محو مىکند آنچه را بخواهد
و ثبت مىنماید آنچه را اراده کند و کتاب جامع نزد اوست.
و
علاّمه مجلسى(ره)فرموده است
هرقدر که خواندن قرآن ممکن باشد،
در این شب خوانده شود،
و دعاهاى صحیفه کامله(سجادیه)،به ویژه دعاى مکارم الأخلاق،
و دعاى توبه قرائت گردد،
و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت نهاد،
و به عبادت و تلاوت قرآن به سر آورد،
زیرا در احادیث معتبر آمده است که روز قدر در فضیلت همانند شب قدر است.
و دعاهای دیگری که در مفاتیج الجنان آمده است.....
ای کاش علی شویم و عالی باشیم
نان آور سفره های خالی باشیم.
مناجات نامه
خداوندا بحقّ حسن یس بحقّ سوره ی واللّیل والتّین
نسوزانی مرا در قعرسجین "اغثنی یاغیاثالمستغیثین"
تو ستّار العیوب کن فکانی تو خلّاق زمین و آسمانی
تو رزّاق جمیع انس و جانی "اغثنی یاغیاثالمستغیثین"
بحقّحرمتعرش مجیدت بحقّحرمتذاتکریمت
بحقّ اسم رحمن و رحیمت "اغثنی یاغیاثالمستغیثین"
بحقّ جنّت وحوران جنّت بحقّ طوبی و رضوانجنّت
بحقّ خوبی رضوان جنّت "اغثنی یاغیاثالمستغیثین"
بحقّ حضرت جبریل یاربّ بحقّ قرب میکائیل یاربّ بحقّ سوره تنزیل یاربّ "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ صور اسرافیل یا ربّ بحقّ زهد میکائیل یاربّ بحقّ لوح عزرائیل یاربّ "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ آدم وهم نوح و اسحاق بحقّ یوسف ویعقوب مشتاق بحقّ لوط و ابراهیم و الیاس "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ زکریّا اره بر سر بحقّ حضرت یحیی اکبر بحقّ ذیالکفل آشفته مهتر "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّحضرتشعیبیا ربّ برویمدر گشا ازغیب یاربّ بحقّ آیهء"لاریب"یاربّ "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ صابر تمکین و احسان بحقّ مبتلای درد کرمان بحقّ خاتم و تخت سلیمان "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ خضروهمالیاس یاربّ بحقّغوثوهمغیّاثیارب بحقّ سور? والنّاس یاربّ "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ ذات پاک حیّ سبحان بحقّ جملهء آیات قرآن بحقّموسی وآن آلعمران "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ مصطفی یعنی محمّد مناجاتممگردان هیچجا ردّ بدرگاهت ندارمقرب یا ربّ "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" خداوندا به ا عزاز امامان مرانومیدازلطفت مگردان مرابخشا بلطف ای حیّ ورحمان "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ مرتضی آن شاه انور کههستاوساقیاندرحوضکوثر امیرالمؤمنین آنشیر داور "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ فاطمه خاتون جنّت بگیرد دستها روز قیامت بکن بر ما نظر با چشم رحمت "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّشاهحسن آنشارب سمّ که لطفت بیحد است وطاعتم کم به لطفت یا الهی چشم دارم "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ حرمت شاه شهیدان حسین آن پادشاه اهل ایمان تو نگذاری بروزحشر،حیران "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ بانوی آن شاه عالم کزین گرداب غم بنما خلاصم امیدرحمت ازفضل تودارم "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بزین العا بدین آنشاه عالم که باشد اوزنسل آل یاسین خدایا رحم کن برحال مسکین "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ جعفر صادق که بر ما بروی ما دری از غیب بگشا که مسکین و فقیر بی سر وپا "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ حضرت موسی کاظم که از شرّ بدانم ساز سالم منممسکینوداد ازدستظالم "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ آنعلیموسیالرّضائی که درد من نماید او شفائی ندارم غیر درگاه تو راهی "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ شه تقی آن شاه کونین بحقّ شه نقی آن نور عینین بحقّ نور آن هر دو امامین "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ عسکری آن حجّت حقّ که باشدباب برآن حجّت حقّ که حاجات مرا بر ده تورونق "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" بحقّ مهدی ای خلّاق ومعبود نداریمغیر دیدارش چهمقصود بلطف خود بر آری حاجتم زود "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" تو یاربّ پادشاه بی نظیری تویاربّ عاجزانرا دستگیری منم عاجز خدا دستم بگیری "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" خدایا رحم کن برحال زارم که مسکین و فقیر وهم فکارم امید عفو از فضل تو دارم "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" منم بیچاره یا ربّ دلفروزم بهر جائی که رفتم ناقبولم بلطف خود بکن یاربّ قبولم "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" ضعیف ومضطر وهمشرمسارم الهی رو به درگاه که آرم؟ امیدبخشش ازروی تودارم "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" نهادم روبه رو منزل به منزل سحر گریان و شبمضطربه محمل زخجلت هردوپایم ماند ه درگل "اغثنی یاغیاثالمستغیثین" نظامی ازگناهان رو سیاهی چهغمدارمکهدارمچونتوشاهی ندارم غیر تو یا ربّ پناهی "اغثنی یاغیاثالمستغیثین"
یارب بحق مصطفی آن شافع روز جزا
بگذر زعصیان و گناه استغفر الله العظیم
حق علی شاه نجف آن صدر ایوان شرف
عمرم به عصیان شد تلف استغفر الله العظیم
یارب به زهرای بتول عذر گناهم کن قبول
هم روسیاهم هم ملول استغفر الله العظیم
یارب به حق مجتبی آن کشته زهر جفا
رحمی نما بر حال ما استغفر الله العظیم
حق شهید کربلا آن کشته راه خدا
درراه حق شد سرجدا استغفر الله العظیم
حق تن صد پاره اش با عترت آواره اش
رحمی من غمخواره اش استغفر الله العظیم
حق علی ابن الحسین آن آفتاب عالمین
دارم زعصیان شور وشین استغفر الله العظیم
حق امام پنجمین باقر شه دنیا ودین
بر حال زار من ببین استغفر الله العظیم
یارب بشاه انس و جان صادق امام راستان
رحمی نما بر عاصیان استغفر الله العظیم
یا رب بموسی شاه دین باب الحوائج از یقین
شرمنده ام جرمم ببین استغفر الله العظیم
یا رب بشاه دین رضا مسموم انگور جفا
از هرچه گفتم ناروا استغفر الله العظیم
حق تقی شاه جواد آن هادی راه رشاد
ارحم علی کل العباد استغفر الله العظیم
حق امام دین تقی هم بر علی ابن النقی
بخشا گناه این شقی استغفر الله العظیم
حق شه دین عسکری آن خسرو دین پروری
از هرچه کردم بگذری استغفر الله العظیم
حق شه صاحب زمان آن پیشوای انس و جان
بخشا گناه شیعیان استغفر الله العظیم
پشتم خم از بار گناه از معصیت رویم سیاه
هستم به پیشت عذر خواه استغفر الله العظیم
در وقت نزع و احتضار دارم امید ای کردگار
پیشت نباشم شرمسار استغفر الله العظیم
آندم که شیطان لعین باشد مرا در قبض دین
بر حال زار من ببین استغفر الله العظیم
دارم امید ای بوالفتوح در وقت مرگ و قبض روح
روزی کنی توبه نصوح استغفر الله العظیم
آندم که با جسم فکار بر مرکب چوبی سوار
گشتم به کارم زار و خوار استغفر الله العظیم
دارم امید ای ذوالمنن درغسل ومرگ و در کفن
آید ببالین بوالحسن استغفر الله العظیم
وقت سئوال اندر لحد چون روح آید در جسد
حیدر بفریادم رسد استغفر الله العظیم
در خانه تاریک گور در پیش دارم راه دور
کو همنشین جز مار و مور استغفر الله العظیم
خواهم به روز داوری زافعال زشتم بگذری
اندر بهشتم آوری استغفر الله العظیم
یارب بسی کردم گناه بر لطفت آوردم پناه
آمرزگاری یا اله استغفر الله العظیم
ای جرم پوش عیبها من توبه کردم از گناه
از هر چه کردم بی رضا استغفر الله العظیم
عمرم به آخر شد تباه از بار عصیان و گناه
ارض وسما بر من گواه استغفر الله العظیم
من عاجز وپیرو فقیر عذر گناهم را پذیر
در حشر دستم را بگیر استغفر الله العظیم
یارب تویی فریاد رس جز تو ندارم هیچکس
میگویم اندر هر نفس استغفر الله العظیم
برداشتم دست نیاز بردرگهت ای بی نیاز
خود چاره کارم بساز استغفر الله العظیم
وقت سئوال اندر لحد چون روح آید در جسد
بگشا زبانم بر احد استغفر الله العظیم
در منزل خوف وخطر تو آبروی من مبر
از هرچه کردم در گذر استغفر الله العظیم
ای خالق ارض وسما بخشنده جرم و گناه
یا رب ببخشا جرم ما استغفر الله العظیم
آندم که میلرزد جسد از خوف عصیان در لحد
حیدر بفریادم رسد استغفر الله العظیم
بر من عطا کن ای کریم فردوس از لطف عمیم
ایمن کن از نار جحیم استغفر الله العظیم
هرکس بخواند این دعا او را بیامرزد خدا
شرطش بود صدق وصفا استغفر الله العظیم
هرکس گذارد در کفن در خاک چون سازد وطن
احوال او گرددحسن استغفر الله العظیم
هرکس گذارد در برش گردد نکیر و منکرش
در قبر همچون جاکرش استغفر الله العظیم
هر کس بخواند در سحر با دیده های گریه تر
هرگز نبیند او ضرر استغفر الله العظیم