سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (ره)
و سالگرد شهدای قیام خونین پانزده خرداد 42
تسلیت باد.
علما ادامه دهندگان راه انبیا و اوصیا
از همان زمان صدر اسلام که مردم ایران با اندیشه های عدالت طلبانه و روش های عادلانه حکومت عدل اسلامی آشنا شدند و بدون مقاومت در برابر سپاهیان توحید، در مقابل ارزش های آیین آسمانی اسلام تمکین کردند، حکومت از نظر آنها وسیله ای برای تأمین عدالت اجتماعی و ابزاری مؤثر برای رسیدن به ارزش های الهی در جامعه بود.
دلدادگان به آیین محمدی تداوم اسلام اصیل را در چهره علی علیه السلام و خاندانش دیدند؛ زیرا عدالت در خانه علی و فاطمه علیهاالسلام ساکن شده بود و صدای آزادی از سرزمین کربلا به گوش می رسید و این بود که ایرانیان به تدریج به سوی تشیع کشیده شدند و در طول تاریخ با الهام از اسلام اصیل و خون پاک شهدای تشیع به ویژه درس آموزی از سرور و سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام در برابر زورگویی های حاکمان مسلمان نما و ظالم به مقابله و مقاومت برخاستند.
در طول تاریخ پس ازاسلام بر اساس آموزه های مکتب تشیع مردم ایران همواره به ویژه دردوران غیبت امام عصر(عج) مطیع علمای دین و مراجع تقلید بودند. تشکیل حوزه های دینی در شهرهای ایران به خصوص شهر قم و حوزه کهن و ریشه دار نجف و ظهور مراجع بزرگ دراین حوزه ها و داشتن تعامل و ارتباط هرچه بیشتر مردم با مراجع، زمینه ای را فراهم نمود تا مؤمنان آزاده رهبران دینی مورد اعتماد خود را مهم ترین مرجع حل وفصل مسائل خویش بدانند. در حوادث واقعه به آنان مراجعه نمایند وحتی برای یک روز هم حاکمیت ستمگران را نپذیرند و از همین نقطه به راهنمایی روحانیون و الهام از آرمان های اسلامی قدم به قدم گام در راه مبارزه با استبداد و استعمار بگذارند. چنان که در انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی رحمه الله اتفاق افتاد. انقلابی که زلزله ای درجهان معاصر ایجاد نمود و جهانیان را به شگفتی واداشت، همان طور که مرحوم دکتر کلیم صدیقی اندیشمند معروف اسلامی در این باره می گوید:
... انقلاب اسلامی ایران، نعمت دینی و الهی بود که به گونه ایی شگفت آور توانسته در اندک زمانی کوتاه، امواج توفنده و خروشان آن از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته، جهان معاصر علی الخصوص دنیای اسلام را دچار درخشش انفجار نورانی خود کند.
رهبری این انقلاب را مردی برعهده داشت که شخصیتش در مکتب فقه و فقاهت «فیضیه» شکل گرفته بود. فقیهی فرزانه، عارفی آگاه، فیلسوفی شجاع، ادیبی عمیق، مفسری بینا و سیاست مداری دانا بود. او سیاست و سیاست مداری را پیشه خود نمی دانست، بلکه آن را وظیفه خود می دانست. کلامی جذاب و فکری پویا داشت، ذهن و زندگیش جامع علم و عمل بود و هر آنچه را بر زبان می راند و به هر میزان که از مردم می خواست خود پیش از دیگران و بیش از دیگران به آن عمل می کرد، اعتقادش چو صخره های سخت و همتش به بلندای قله ها بود، چون شجره طبیه اندیشه اش از آبشخور فرهنگ قرآن سیراب می شد.
استقلال و خودباوری
شاید بتوان گفت اولین و مهم ترین پیامی که منادی انقلاب و رهبر فرزانه و کبیرمان به گوش جهان وجهانیان رسانید، خدامحوری و رهایی بی قیدو شرط از سلطه شوم استکبار جهانی به ویژه آمریکا بود که این آوای جانبخش بر دل های آزاداندیشان ومجاهدانی که درد آشنای غربت اسلام و تاریکی انحطاط اندیشه بودند نشست و همچون آهن ربایی جذاب، افکار و اندیشه ها را معطوف به خود ساخت.
حضرت امام راحل همواره حکومت را برای مردم، با مردم و در خدمت مردم می خواستند و تأکید فراوان بر استقلال و خودباوری داشتند؛ زیرا مهم ترین عامل مؤثر در جهت قطع ایادی شرق و غرب و دست یابی به حاکمیت و استقلال چیزی جز خودباوری نیست و این روحیه وقتی به وجود خواهد آمدکه تحولی عظیم را درجان و درون خود به وجود آوریم.
منظور ایشان استقلال در تمام جنبه ها و شؤون بود. در عین حال خودباختگی را مانعی در راه استقلال می دیدند و خودباوری و خودکفایی را شرط استقلال حتی استقلال فکری. ایشان در ضمن سخنان خود می فرمایند:
ما بایدسال های طولانی زحمت و مشقت بکشیم یا از فطرت ثانی خود متحول شویم و خود را بیابیم و روی پای خویش بایستیم و مستقل گردیم و دیگر احتیاجی به شرق و غرب نداشته باشیم.... اگر این مهم را انجام دادیم، مطمئن باشید که هیچ کس و هیچ قدرتی نمی تواند به ما ضربه بزند. اگر ما از نظر فکری مستقل باشیم آنهاچگونه می توانند به ما ضربه بزنند.
امام خمینی رحمه الله با دم مسیحایی خود روح اعتمادبه نفس و خودباوری را در کالبد ملت ایران دمید و این ملت را به نقطه غرورمند خودباوری رسانید، او در فرازی از سخنان خود فرمود:
اطمینان داشته باشید اگر بخواهید می شود. اگر بیدار بشوید می خواهید، شما بیدار بشوید و بفهمید این معنا را که نژاد ژرمن از نژاد آریا بالاتر نیست و غربی ها از ما بالاتر نیستند.
در بخش دیگری از رهنمودهای خویش فرمود:
اساس، باور این دو مطلب است: باور ضعف و سستی و ناتوانی ـ و باور قدرت و قوه و توانایی. اگر ملت این باور را داشته باشد که ما می توانیم در مقابل قدرت های بزرگ بایستیم، این باور اسباب این می شود که توانایی پیدا می کنند و در مقابل قدرت های بزرگ ایستادگی می کنند. این پیروزی که شما به دست آوردید برای اینکه باورتان آمده بود که می توانید...».
آزادی در اندیشه امام
حضرت امام خمینی رحمه الله آزادی را بالاترین نعمتی می دانستندکه از سوی خالق باری تعالی به بشریت عطا شده است. انسان را مختار و آزاد آفرید تا او را در بستر حیات و زندگی بیازماید. آزادی به عنوان ارمغانی بزرگ از سوی دین مبین اسلام به انسان های آزاداندیش پیش کش شد و آنان که با همه توان فکری خود به میدان آمدند تا دین و آزادی را در مقابل یکدیگر قرار بدهند. امام راحل رحمه الله فرمود:
در اسلام دموکراسی مندرج است و مردم آزاد هستند به بیان عقیده خود بپردازند و بدان عمل کنند تا زمانی که توطئه ای در کار نباشد و مسائلی مطرح نشود که نسل ایران را به انحراف بکشاند.
آنچه که در اندیشه سیاسی حضرت امام رحمه الله قابل طرح است، پیدایش نهال نوپای دموکراسی دینی در انقلاب اسلامی بود. دمکراسی به معنای تحقق عینی حق تعیین سرنوشت دنیایی و دین به معنای حضور حق در حیات فردی و جمعی است. از نظر ایشان انسان موجودی است که می تواند با اتکا بر خصلت وجودی خویش (اراده)، به معنای وجودی خویش (کمال)، تحقق بخشد وبه مفهوم کلیدی در فلسفه اخلاق، امام خمینی، همانا عمل صالح است و مبارزه سیاسی مصداقی است از مصادیق عمل صالح.
دشمن شناسی و استکبارستیزی
دشمن شناسی و استکبارستیزی از مهم ترین عناصر فرهنگ و تمدن درحیات اجتماعی است. جاودانگی و استمرار این اندیشه بیش از هر چیز مرهون سعی و تلاش رادمردان و بزرگان و فرزانگانی است که با همت والای خویش گام در این راه نهادند و همچون نوری در دنیای ظلمانی جوامع بشری را هدایتگری کردند و مردم را به قسط و عدالت، سعادت و آزادی و استقلال فراخواندند.
امام خمینی خود یکی از این دشمن ستیزان، آگاه و بلندآوازه بود که باتکیه بر روح ذلت ناپذیری و ستم ستیزی فریاد «هیهات من الذلة» را که برگرفته از اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله بود سر دادند و این فریاد که از عمق ایمان او نشأت می گرفت لرزه بر پیکره بیگانگان و بیگانه پرستان افکند. از کلام و کلماتش کرامت می باریدو مشعل امید را در دل های سرد و فسرده برمی افروخت و همچون اکسیری ناب، مس دل ها را مبدل به طلای خالص می ساخت. نهیبش صاعقه ای بود برای نوکران استکبار و حرکتی پر از جوشش بود. تولک و توقایش بارقه ای بود برای جذب عدالت جویان و رسانیدن آنان به ساحل نجات.
افشاگری و روشنگری
آن پیر روشن ضمیر، درهر شرایط مناسبی، به روشنگری می پرداخت و اهداف شوم دشمنان را برملا می ساخت. او همواره مسلمانان را به پاسداری از هویت های الهی توصیه می کرد و تصمیم شیطانی دشمن را نسبت به غارت ارزش های اسلامی گوشزد کرده و می فرمود:
نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قراردهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و کجا ما را تحمل می کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند؟ به یقین آنان مرزی جز عدول از همه خوبی ها و ارزش های معنوی و الهیمان نمی شناسند و به گفته قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمی دارند، مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند.
امام و احیای اندیشه حکومت اسلامی
از مهم ترین محورهای بحث احیاگری و اصلاح طلبی امام خمینی رحمه الله در اندیشه هایشان، اعتقاد آن حضرت به احیای اندیشه حکومت اسلامی و رهبری دینی است. زمانی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله از مکه به مدینه هجرت کردند در مدینه پایه های حکومت اسلامی را بنیان نهادند و ده سال آخر عمر گهربار خویش را به تقویت و تحکیم آن پرداختند، در تاریخ اسلام از آغاز تا کنون شاهد حرکت های اصلاحی جهت احیای اندیشه حکومت اسلامی بوده ایم و می توان به نمونه هایی همچون، سیدجال الدین اسدآبادی، محمد عبده، جنبش اخوان المسلمین و در ایران نهضت فدائیان سالم و جنبش جنگل اشاره نمود.
ولی اقداماتی که توسط امام خمینی رحمه الله به عنوان رهبر و بنیان گذار این حرکت صورت گرفته است به صورت محوری بوده است. ایشان در گفته ها، سخنرانی ها و آثار مکتوب خود همواره نظر به ضرورت تبیین حکومت سالمی داشتند. ابتدا به تبیین نظری و سپس به تبیین عملی و تشکیل حکومت اسلامی اقدام کردند. به گونه ای تلاش ایشان باعث جلب نظر شخصیت ها و اندیشمندان دینی به سیاست و امور سیاسی شد که در این زمینه آثار گران بهایی از خود برجای گذاشتند.
زمانی که امام راحل به احیای ایده حکومت اسلامی مبادرت ورزیدند مهم ترین راه اصلاح این ایده را تقویت نظریه عدم جدایی دین از سیاست می دانستند. هرچند در تاریخ کشور ایران «مدرس» از جمله پیشگامان مبارزه با اندیشه جدایی دین از سیاست بود و سخن معروف وی که «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست» همواره دلنشین، عمیق و به یادماندنی است، ولی اولین کسی که این نظریه را عینیت بخشید، امام خیمنی بود و همواره بر این باور بود که:
اسلام دین سیاست است، دینی است که در احکام آن در مواقف آن سیاست به وضوح دیده می شود.
سپس به طور خلاصه می توان گفت محورهای احیاگری اندیشه حکومت اسلامی امام خمینی: «مبارزه با اندیشه جدایی دین از سیاست،: تبیین ضرورت تشکیل حکومت اسلامی وماهیت اصول و اهداف این حکومت و تبیین الگوی رهبری در حکومت اسلامی» از مهم ترین اقدامات حضرت امام رحمه الله در این عرصه بوده است که به انجام رسانیدند.
امام در رابطه با تشکیل و اداره حکومت بر این باور بودکه تشکیل حکومت از وظایف مهم و اصلی علمای اسلام است و آن هم بدین معنا که اداره صحیح امور مردم و محو ظلم باید توسط حاکمیت و حاکمان انجام پذیرد:
عهده دار شدن حکومت فی حد ذاته شأن و مقامی نیست، بلکه وسیله انجام وظیفه اجرای احکام و برقراری نظام عادلانه اسلام است...
ائمه و فقهای عادل موظفند که از نظام و تشکیلات حکومتی برای اجرای احکام الهی و برقراری نظام عادلانه اسلام و خدمت به مردم استفاه کنند. صرف حکومت برای آنان جز رنج و زحمت چیزی ندارد، منتها چه بکنند؟ مأمورند انجام وظیفه کنند. موضوع «ولایت فقیه» مأموریت و انجام وظیفه است.
نقش مردم در حکومت اسلامی
امروز در اغلب کشورهای دنیا مردم حکومت و حاکمان را تعیین می کنند. امام راحل نیز همین کار را کرد حتی در تعیین ارکان نظام از رهبری گرفته تا سایر مراکز قدرت مردم نقش تعیین کننده خود را با انتخاب چهره ای مورد نظر ایفا کردند. اگرچه انتخاب در نظام اسلامی و ولایی با انتخاب در نظام های دموکراسی لیبرال تفاوت های فراوانی دارد.
امام خمینی با اعتقاد به عینیت دیانت و سیاست، اعقتاد به «سیاست اسلامی» داشتند، یعنی اسلام بایستی به عنوان هدف و سیاست به عنوان روش و وسیله نیل به هدف مورد توجه قرار گیرد نه اینکه اسلام به عنوان ابزاری سیاسی مورد سوء استفاده برخی از سوداندیشان واقع شود.
امید فرهنگ استبکارستیزی و دشمن شناسی وداشتن خودباوری و استقلال که برگرفته از اندیشه امام راحلمان است، سرلوحه افکارو اعمالمان قرار گیرد و همواره درصدد دفاع از شرف و اقتدار ملی خود برآییم و بر سخن هوشمندانه و جهت بخش مقام معظم رهبری در این رابطه تأکید می ورزیم که فرمود:
هر ملتی اگر تسلیم سلطه قدرت های بزرگ عالم شد، از دست رفته است، هر ملتی اگر حاضر شد از ظرف ملی، اقتدار ملی و اراده ملی خود چشم بپوشد در ورطه بی پایان وادی ای که آخر آن معلوم نیست لغزیده است.
منابع:
-مجله گنجینه خرداد 1384، شماره 52/ گذری بر اندیشه های آسمانی امام خمینی رحمه الله
- پایگاه اطلاع رسانی حوزه
هر چه کنی بخود کنی گر همه نیک و بد کنی
واکنش تاثیر حرکتی اعمال ما (عمودی) است نه (افقی)
یعنی وقتی شما شیء را افقی پرت میکنید از شما دور میشود اما وقتی همان را عمودی پرت میکنی اگر خیلی هم بالا پرت شود باز هم بر سر خودت فرود می آید .
شکل تاثیر رفتارهای ما هم همینطوراست.لذا قرآن می فرماید :
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا....
اگر نیکى کنید به خود نیکى کرده اید ،
و اگر بدى کنید به خود بدى کرده اید . الإسراء:7
برای متوجه شدن مطلب باید به این داستان توجه کرد
نجار پیری بود که می خواست بازنشسته شود. او به کار فرمایش گفت که می خواهد ساختن خانه را رها کند و از زندگی بی دغدغه در کنار همسر و خانواده اش لذت ببرد.
کار فرما از اینکه دید کارگر خوبش می خواهد کار را ترک کند، ناراحت شد. او از نجار پیرخواست که به عنوان آخرین کار، تنها یک خانه دیگر بسازد. نجار پیر قبول کرد، اما کاملا مشخص بود که دلش به این کار راضی نیست. او برای ساختن این خانه، از مصالح بسیار نا مرغوبی استفاده کرد و با بی حوصلگی، به ساختن خانه ادامه داد.
وقتی کار به پایان رسید، کارفرما برای وارسی خانه آمد. او کلید خانه را به نجار داد و گفت: این خانه متعلق به توست. این هدیه ای است از طرف من برای تو.
نجار یکه خورد .مایه تاسف بود! اگر می دانست که خانه ای برای خودش می سازد. حتما کارش را به گونه ای دیگر انجام می داد.....
کاش می دانستیم
که همه کارهای ما در نتیجه برای خود ما است!!!
و نتیجه را به زودی خواهیم دید.....
کوله بارت بربند
شاید این چند سحر،
فرصت آخر باشد که به مقصد برسیم
بشناسیم خدا
و بفهمیم که یک عمر چه غافل بودیم
سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت،ایثار و پیروزی
برهمگان مبارک باد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛سو م خرداد ماه همیشه در تاریخ پر افتخار ایران یاد آور حماسه ای بزرگ و فراموش نشدنی است. حماسه ای که با خون شهیدان و رزمندگان این مرز و بوم رقم خورد . حماسه ای که درس بزرگی برای همه ایرانیان و درس برزگتری برای جهانیان داشت. به ایرانیان آموخت که با وحدت و همدلی میتوانند همه موانع بزرگ و کوچک را حتی اگر همه جهان کفر و الحاد پشت سر ان باشند، از سر راه بردارند. و نیز به جهانیان آموخت که پنجه در پنجه ایران اسلامی شدن نتیجه ای جز شکست برای آنان در پی نخواهد داشت.
* «حماسه بزرگ آزاد سازی خرمشهر»
در مورد حماسه آزدسازی خرمشهر بسیار گفته شده و شنیده ایم اما در اینجا سعی شده است به عملیات غرور آفرین آزاد سازی خرمشهر از منظری نگاه شود که کمتر به آن توجه شده است.
*بررسی عملیات آزاد سازی خرمشهر از منظر نظامی: خرمشهر یکی از شهرستانهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است که از غرب با کشور عراق هم مرز است. جنوب خرمشهر را خلیج فارس در بر گرفته و در جنوب شرق آن شهرستانهای آبادان، و شادگان واقع است .خرمشهر از دهم آبان سال پنجاه و نه به اشغال نیروهای بعثی در آمد. عملیات بیت المقدس یا همان آزاد سازی خرمشهر، مهمترین عملیات ایران در ازاد سازی سرزمین اسلامی از اشغال دشمن بعثی است . دشمن که تا پیش از این عملیات از بسیاری مناطق اشغالی بیرون رانده شده بود همه توان نظامی خود را برای حفظ خرمشهر به عنوان برگ برنده جنگ تحمیلی بکار برد . وقتی که عملیات بیت المقدس در دهم اردیبهشت سال شصت و یک اغاز شد همه تئوریسینهای بزرگ نظامی جهان متفق القول بودند که شاید ایران بتواند بخشی از خاک خود را در خوزستان از رژیم بعثی پس بگیرد. اما هیچگاه نخواهد توانست دژ آهنین و نفوذ ناپذیر رژیم بعثی صدام را در خرمشهر ویران کند . این تحلیل نظامی همه کارشناسان و خبرنگاران جنگی شرق و غرب بود که قبل از آزاد سازی ، از پیشرفته ترین و مستحکمترین استحکامات نظامی در خرمشهر بازدید کرده بودند . خط تدافعی بعثی ها در خرمشهر منطبق با پیشرفته ترین آموزشهای آکادمی های نظامی بلوک شرق و غرب بود .بعثی ها برای اطمینان از حفظ خرمشهر از کارشناسان و متخصصان نخبه بلوک شرق و غرب و حتی اسراییل کمک گرفته بودند . سرهنگ نزارصاحب کاظم معاون رئیس ستاد تیپ نود و شش پیاده که به اسارت نیروهای ایرانی درآمده بود اعلام کرد، استحکامات دفاعی بعثی ها متشکل از چهار خط تدافعی تو در تو بود و در مقابل هر خط دفاعی، انبوهی از میادین مین با عمق دویست تا چهارصد متر کانال های رو باز و تله گذاری شده برای جلوگیری از عبور نفرات و تجهیزات تله های انفجاری فراوان به همراه سنگرهای مستحکم بتونی وجود داشت. در خط دفاعی یکم ، یازده شبکه مواد آتش زا وجود داشت که از طریق لوله هایی به ساحل رودخانه کارون متصل شده بود که در صورت احساس خطر با اشتعال آنها سطح رودخانه برای مدت تقریبی چهل تا پنجاه دقیقه شعله ور می شد.همچنین منطقه کارون و خرمشهر با یک شبکه تلویزیونی مدار بسته پوشش داده شده بود و تمامی حرکات کنترل می شد. ناخدا یکم تکارور اسماعیل بنیادی در باره نظر کارشناسان انگلیسی در مورد حمله نظامی ایران به خرمشهر می گوید: کارشناسان نظامی انگلیسی که تجربه دو جنگ بزرگ جهانی را پشت سر داشتند، با توجه به اینکه از نیت ایران برای آزاد سازی خرمشهر آگاه بودند، اعلام کردند،جمهوری اسلامی ایران در انتخاب خرمشهر سخت ترین گردو را برای شکستن برگزیده است زیرا که خرمشهر تبدیل به دژ دفاعی بزرگی شده که تصرف آن غیرممکن است . همه این عوامل موجب شده بود که صدام با اطمینان خاطر ، آزاد سازی خرمشهر توسط نیروهای ایرانی را غیر ممکن بداند و با غرور اعلام کند که اگر ایرانیها خرمشهر را بگیرند کلید بصره را به آنان خواهد داد . بنیادی افزود: تاکتیک نظامی استفاده از نیروهای زرهی انبوه برای نخستین بار توسط تئوریسین های نظامی آلمان در جنگ جهانی دوم با موفقیت اجرا شد. این تاکتیک نظامی کارآمد و موفق سر لوحه کار ژنرالهای بعثی در حمله به ایران و نیز در دفاع از خرمشهر قرار گرفت. بعثی ها برای مقابله با نیروهای ایرانی بیش از دو هزار و هفتصد و شصت تانک و نفربر زرهی در منطقه متمرکز کرده بودند که این میزان بیش از تعداد تانکهایی است که در دومین نبرد بزرگ تانکها در تاریخ جنگهای جهان که در صحرای سینا بین اسراییل و مصر در سال هزار و نهصد و هفتاد و سه رخ داد و نیز بیش از پنج و نیم برابر تعداد ادوات زرهی است که ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم در شمال آفریقا بکار برد . این در حالی است که ادوات زرهی ایران در نبرد خرمشهر کمتر از یک پانزدهم تجهیزات زرهی بعثی ها بود . قابل توجه اینکه این تعداد تانک و نفربر بعثی با پانصد و سی قبضه توپ سنگین و صدها خمپاره اندازه کوچک و بزرگ حمایت می شد که در نوع خود کم نظیر است.
حال این سوال مطرح است که نیروهای ایران چگونه موفق به آزاد سازی خرمشهر شدند ؟ سرهنگ عقیلی یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس معتقد است علت موفقیت نیروهای ایران را علاوه بر انگیزه های قوی دینی و ملی باید در تاکتیکهای نوین و ابداعی ایران در نبرد ضد نیروهای بعثی دانست . وی گفت :فرماندهان ایرانی در اوایل دوران دفاع مقدس دریافتند که با توجه به کمبود تجهیزات جنگی باید از شیوه جدیدی برای مقابله و در هم کوبیدن نیروهای بعثی استفاده کرد .لذا استفاده از شیوه های جنگهای چریکی در عملیات های گستره به عنوان طرح جدید حملات نظامی برای نخستین بار بدست فرماندهان ایرانی طراحی شد. در این شیوه نیروهای نظامی ایران از تاکتیکهایی استفاده کردند که نیروهای تکاور برای نفوذ به استحکام دشمن استفاده می کنند با این تفاوت که تکاوران در گروههای چند نفر اقدام به نفوذ به استحکامات دشمن میکنند ،اما نیروهای ایرانی همین شیوه را با دهها هزار نفر نیرو رزمنده انجام می دادند که این خود پیچیدگی ها و دشواریهای فراوانی را بدنبال داشت که نیروهای پر توان ایران به خوبی از عهده آن بر آمدند . البته استفاده از این شیوه نیازمند روحیه بسیار قوی و شجاعت کم نظیر نیروهای حمله کننده است که خوشبختانه نیروهای ایران در این امر الگویی برای جهانیان شدند . در واقع ایمان و اعتقاد وصف ناپذیر نیروهای رزمنده ایران بعلاوه تاکتیکهای نوین جنگی رمز موفقیت نیروهای ایران بود .استفاده از همین شیوه ابداعی ایران موجب شد که رزمندگان حزب الله در جنوب لبنان و رزمندگان فلسطینی در غزه برای نخستین بار موفق شدند در طول تاریخ تشکیل اسراییل غاصب شکستهای سختی را به آن وارد کنند . کارشناسان نظامی بلوک شرق و غرب حق داشتند که آزاد سازی خرمشهر را غیر ممکن بدانند زیرا این امر با هیچیک از تئوری های نظامی قابل توجیه نبود و دقیقا به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) که نقش راهبردی او در هدایت رزمندگان اسلام نقشی حیاتی و سرنوشت ساز بود ،این عملیات را یک معجزه الهی دانسته و اعلام فرموده خرمشهر را خدا آزاد کرد. سرهنگ عقیلی دستاوردهای این عملیات را بسیار بزرگ دانست و افزود: طی عملیات بیت المقدس پنج هزارو سی و هشت کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهرهای خرمشهر و هویزه و نیز پادگان حمید و جاده اهواز - خرمشهر آزاد شدند. علاوه بر این شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از تیررس توپخانه دشمن خارج گردیدند. هم چنین صدو هشت کیلومتر از خط مرزی تامین شد. همچنین طی عملیای ازاد سازی خرمشهر نوزده هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درامده و حدود شانزده هزار نفر کشته و یا زخمی شدند و خرمشهر مقاوم که پس از سی و پنج روز پایداری و مقاومت در چهارم آبان هزارو سیصدو پنجاه و نه به اشغال دشمن درآمده بود، پس از پانصدو هفتاد هشت روز (نوزده ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت.
امام على (علیه السلام):
لا تَطْلُبْ سُرعَةَ العَمَلِ و اطْلُبْ تَجوِیدَهُ؛ فإنَّ الناسَ لا یَسألُونَ: فی کَم فَرَغَ مِنَ العَمَلِ، إنّما یَسألُونَ عَنْ جَوْدَةِ صَنعَتِهِ.
در پی سرعت عمل مباش، بلکه به دنبال خوب انجام دادن آن باش،
زیرا مردم نمی پرسند در چه مدت کار را به سرانجام رساند،
بلکه از کیفیت انجام آن می پرسند.
شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 20، ص267
استاد اخلاق میرزا اسماعیل دولابی
پیش از وفات برای زندگی مومنانه 15 دستورالعمل را ذکر می کنند که به ترتیب در ذیل آورده شده است.
* هر وقت در زندگیات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است.
*زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و... نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.
* اگر غلام خانهزادی پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.
* گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست. غصه ها مال گذشته و آینده است. حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه ای؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه.
*موت را که بپذیری، همه ی غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ. حضرت امیر علیه السلام فرمود: یک ساعت دنیا را به همه ی آخرت نمی دهم. آمادگی باید داشت، نه عجله برای مردن.
* اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیا قابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار میگذارد.
*تربت، دفع بلا میکند و همه ی تب ها و طوفان ها و زلزله ها با یک سر سوزن از آن آرام می شود. مومن سرانجام تربت میشود. اگر یک مومن در شهری بخوابد، خداوند بلا را از آن شهر دور میکند.
*هر وقت غصه دار شدید، برای خودتان و برای همه مومنین ومومنات از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعداً خواهند آمد، استغفار کنید. غصهدار که میشوید، گویا بدنتان چین میخورد و استغفار که میکنید، این چین ها باز می شود.
* تا می گویم شما آدم خوبی هستید، شما می گویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید. خدا هم همین طور است. تا به خدا می گویید خدایا تو غفّاری، تو ستّاری، تو رحمانی و...خدا می فرماید خودت غفّاری، خودت ستّاری، خودت رحمانی و.... کار محبت همین است.
*با تکرار کردن کارهای خوب، عادت حاصل می شود. بعد عادت به عبادت منجر می شود. عبادت هم معرفت ایجاد می کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود.
* خدا عبادت وعده ی بعد را نخواسته است؛ ولی ما روزی سال های بعد را هم می خواهیم، در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ی بعد زنده باشیم.
* لبت را کنترل کن. ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو. حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راستی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردی، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود.
*هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در "الا"، تشدید را محکم ادا کن، تا اگر چیزی باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آن گاه "الله"را بگو همه ی دلت را تصرف کند
* از هر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آن را به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمومنین علیه السلام در دعای دههی اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله.
* دل های مومنین که به هم وصل میشود، آب کُر است. وقتی به علــی علیه السّلام متّصل شد، به دریا وصل شده است... شخصِ تنها، آب قلیل است و در تماس با نجاست نجس می شود، ولی آب کُر نه تنها نجس نمی شود، بلکه متنجس را هم پاک می کند."
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
کانال تلگرامی تذکرة الاولیاء @tezkar