گلچین احادیث آموزنده از امام جواد
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : ثَلاثُ خِصال تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِی الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِی الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلی قَلْب سَلیم.
«کشف الغمّه، ج 2، ص 349»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: سه خصلت جلب محبّت می کند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : التَّوْبَةُ عَلی أرْبَع دَعائِم: نَدَمٌ بِالْقَلْبِ، وَاسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالْجَوارِحِ، وَ عَزْمٌ أنْ لایَعُودَ.
«ارشاد القلوب دیلمی، ص 160»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: شرایط پذیرش توبه چهار چیز است: پشیمانی قلبی، استغفار با زبان، جبران کردن گناه ـ نسبت به همان گناه حقّ الله و یا حقّ النّاس ـ، تصمیم جدّی بر این که دیگر مرتکب آن گناه نشود.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض، وَاجْتِنابُ الْمَحارِم، واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین.
امام جواد - علیه السلام - فرمود: سه چیز از کارهای نیکان است: انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : وَ حَقیقَةُ الاْدَبِ: اِجْتِماعُ خِصالِ الْخیْرِ، وَ تَجافی خِصالِ الشَّرِ، وَ بِالاْدَبِ یَبْلُغُ الرَّجُلُ الْمَکارِمَ الاْخْلاقِ فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ، وَ یَصِلُ بِهِ اِلَی الْجَنَّةِ.
«ارشاد القلوب دیلمی، ص 160»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: حقیقت ادب و تربیت عبارت است از: دارا بودن خصلت های خوب، خالی بودن از صفات زشت و ناپسند. انسان به وسیله أدب - در دنیا و آخرت - به کمالات اخلاقی می رسد; و نیز با رعایت أدب نیل به بهشت می یابد.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : إنَّ بَیْنَ جَبَلَی طُوس قَبْضَةٌ قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ، مَنْ دَخَلَها کانَ آمِناً یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ النّار.
«عیون اخبارالرّضا - علیه السلام -، ج 2، ص 256، ح 6»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: همانا بین دو سمت شهر طوس قطعه ای می باشد که از بهشت گرفته شده است، هر که داخل آن شود ـ و با معرفت زیارت کند ـ، روز قیامت از آتش در أمان خواهد بود.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمْ، فَلَهُ الْجَنَّتهُ.
«کامل الزیارات، ص 536، ح 827»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: هرکس قبر عمّه ام ـ حضرت معصومه سلام الله علیها ـ را با علاقه و معرفت در قم زیارت کند، أهل بهشت خواهد بود.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : مَنْ زارَ قَبْرَ أخیهِ الْمُؤْمِنِ فَجَلَسَ عِنْدَ قَبْرِهِ وَاسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ وَضَعَ یَدَهُ عَلَی الْقَبْرِ وَقَرَءَ:
«إنّاأنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» سَبْعَ مَرّات، أمِنَ مِنَ الْفَزَعَ الاْکْبَرِ.
«اختیار معرفة الرّجال، ص 564، ح 1066»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: هرکس بر بالین قبر مؤمنی حضور یابد و رو به قبله بنشیند و دست خود را روی قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره مبارکه :
«إنّا أنزلناه» را بخواند از شداید و سختیهای صحرای محشر در أمان قرار می گیرد.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ: کَثْرَةُ الاْسْتِغْفارِ، وَ خَفْضِ الْجْانِبِ، وَ کَثْرَةِ الصَّدَقَةَ.
«کشف الغمّة، ج 2، ص 349»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: سه چیز، سبب رسیدن به رضوان خدای متعال می باشد: نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن. اهل تواضع کردن و فروتن بودن. صدقه و کارهای خیر بسیار انجام دادن.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعینُ لَهُ، وَالرّاضی بِهِ شُرَکاءٌ.
«کشف الغمّة، ج 2، ص 348»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: انجام دهنده ظلم، کمک دهنده ظلم و کسی که راضی به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود.
***********احادیث امام جواد (ع)***********
قالَ الإمام الجواد - علیه السلام - : التَّواضُعُ زینَةُ الْحَسَبِ، وَالْفَصاحَةُ زینَةُ الْکَلامِ، وَ الْعَدْلُ زینَةُ الاْیمانِ، وَالسَّکینَةُ زینَةُ الْعِبادَةِ، وَالْحِفْظُ زینُةُ الرِّوایَةِ.
«کشف الغمّة، ج 2، ص 347»
امام جواد - علیه السلام - فرمود: تواضع و فروتنی زینت بخش حسب و شرف، فصاحت زینت بخش کلام، عدالت زینت بخش ایمان و اعتقادات، وقار و ادب زینت بخش اعمال و عبادات; و دقّت در ضبط و حفظ آن، زینت بخش نقل روایت و سخن می باشد.
منبع:tebyan-zn.ir
مقدمه:
ما در جامعه ای زندگی میکنیم که قانون اساسی و قوانین مدون آن تحت لوای حکومت اسلامی قراردارد، گوهر اسلام، سعادت و نجات آدمی است و باورهای دینی و احکام اخلاقی و فقهی در راستای این غایت نازل شدهاند. این آموزههای هستیبخش از خالق حکیمی تجلی مییابد که به نیازهای روحی و جسمی، مادی و معنوی، فردی و اجتماعی کاملاً آگاه است. احکام الهی مربوط به پوشش زن نیز با این فلسفه و حکمت حکیمانه صادر شده است. زن با عنصر حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیهی نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه رشد معنوی مردان را در اثر حفظ نگاه تأمین میکند.
پوشش اسلامی زن به منزلهی یک حفاظ ظاهری و باطنی در برابر افراد نامحرم است که مصونیت اخلاقی، خانوادگی، اجتماعی و پیوند عمیق میان حجاب ظاهری و بازداری باطنی را فراهم میسازد. حجاب اسلامی یعنی مصونیت نه محدودیت. مثال حجاب برای زن به قلعهای میماند که مردم برای حفظ جان خویش از ظلم و حملات وحشیان به دور خانههای خویش میسازند.[1]
در این مقاله قصد داریم به راهکارهایی که می بایست مسئولین امر جهت مبارزه با بی حجابی در جامعه بپردازند اشاره کنیم.
این مقاله شامل دو قسمت که ابتدا برخی عوامل آن به صورت مختصر و در نهایت راهکارهای مبارز با بی حجابی می باشد.
الف: بی حجابی و عوامل آن
بی حجابی زنان و دختران جامعه ما ریشه در برخی عوامل دارد که هر کدام از آنها را می بایست در بررسی های دقیق و کارشناسانه مورد ارزیابی قرار داد و ریشه های آن را با تحقیق علمی و راهکارهای موثر خشکاند.
این عوامل را می توان به صورت اجمالی در چند مورد به آنها اشاره نمود:
تهاجم فرهنگی، کمبود های عاطفی، عدم تربیت صحیح خانوادگی، عقده های روحی روانی، عدم آموزش صحیح، عدم برنامه ریزی صحیح، ضعف دستگاه های فرهنگی، نا کارآمدی روش ها، بی توجهی و عدم احساس مسئولیت مسئولین، ضعف اعتقادی و بسیاری موارد دیگر که در این جا مجال گفتن نیست.
ب:راهکارها
روش های کاربردی در ترویج فرهنگ حجاب و مبارزه با بی حجابی در جامعه :
1- تقویت ایمان و اعتقاد دینی
اولین گام و حرکت اصولی در ترویج فرهنگ حجاب، آشنایی کامل با دین و تقویت اعتقادات اسلامی در بین افراد جامعه، علی الخصوص بانوان محترم می باشد. اگر ما دین و ایمان را به معنای واقعی آن در بانوان مستحکم نمائیم، دیگر مشکلی تحت عنوان بی حجابی در جامعه اسلامی نخواهیم داشت، برای نمونه توصیه قرآن کریم به بانوان را بخوانیم که می گوید :
یا ایها النبُّی قُل لِازوجکَ و بَناتِکَ و نِساءِ المُؤمنین یُدنینَ عَلَیهنَّ مِنَ جَلَبِیِبِهنَّ.[2]
« ای پیامبر ! به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو خود را با « جَلبات » بپوشانند. »
2- احیاء فرهنگ اصیل اسلامی
احیاء ارزش های اصیل اسلامی و فراخوانی زن مسلمان به تعقل و دریافتن ارزش ها و آفریدن روح تعبد و تعهد نسبت به اینها نقش مهمی در ترویج فرهنگ حجاب خواهد داشت. زن مؤمن باید به آنچه اسلام به عنوان ارزش بدان می نگرد، باور داشته باشد و بداند که شخصیت و عظمت او در گرو روح بلند، اندیشه والا، قلب پاک و جان پیراسته از آلودگی است که او را به روشی انسانی و منشی اسلامی فرا خواهد خواند و بداند تن آرایه بسته و ظاهر فریبنده هرگز نمایشگر شخصیت او نیست.
3- شناساندن و معرفی الگوهای والا در زمینه ی حجاب
الگوها در ساختار روحی و رفتاری انسان نقشی مهم بر عهده دارند. اگر بتوان از لحاظ پوشش، الگوی مناسبی به جامعه ارائه داد،سلطهای آگاهانه به افراد جامعه پیدا خواهیم کرد و جامعه را از بیارادگی وبیاختیاری نجات خواهیم داد. اما با بی حجابی، به افراد جامعه اجازه دادهایم کههرگونه میخواهند، برای پوشش خود تصمیم بگیرند و مدلهای متنوع را جایگزین کنند ودلها را به سمت و سوی انحرافات اجتماعی سوق دهند که این اعمال او را به صورت موجودی بیاختیار و بیاراده، به هر طرف میکشد و دیگر برزندگیاش تسلط آگاهانه نخواهد داشت. در زندگی و اعمال خود، نظر دیگران را ترجیحمیدهد که برای جلوگیری از این امور منفی، حجاب بهترین درمان میباشد.[3]
4- کتب درسی
قدم مؤثر و عملی دیگر در ترویج فرهنگ حجاب، گنجاندن مطالب مهم در زمینه حجاب پوشش و آموزش های لازم در این زمینه در کتب درسی دوره های ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه می باشد. در عصر جدید کتب درسی یکی از مهم ترین ابزار برای معرفی و ترویج فرهنگ حجاب در جامعه می باشد و عدم برنامه ریزی و توجه دقیق به این بخش ممکن است در دراز مدت باعث فراموشی ارزش های والای اسلام و فرهنگ متعالی حجاب گردد.
5- روزنامه ها و مجلات
ابزار فرهنگی دیگری که می تواند در خدمت معرفی و ترویج فرهنگ حجاب در جامعه قرار بگیرد، روزنامه ها و مجلات می باشند. امروزه تقریباً اکثریت مردم جامعه به نحوی با روزنامه ها و مجلات سر و کار دارند و در آینده نقش روزنامه ها و مجلات افزون تر خواهد گردید. بنابراین ما می توانیم با برنامه ریزی درست، منسجم و هدفدار از این رسانه های گروهی برای آموزش مخاطبان خود استفاده نمائیم. البته ترویج فرهنگ حجاب می تواند در قالب شعر، داستان، طراحی، نقاشی و سایر اشکال دیگر باشد.
6- تلویزیون
امروزه تلویزیون در متن و بطن زندگی مردم قرار گرفته است و می شود گفت که تقریباً همه افراد جامعه از این رسانه عمومی به نحوی استفاده می کنند. مخاطبان تلویزیون یک گروه خاص و محدود نیستند، بلکه مخاطبش همه می باشند. پس بر مسئولین فرهنگی کشور، علی الخصوص صدا و سیما فرض است که با برنامه ریزی درست و واقع بینانه از این رسانه عمومی به نحو مطلوب و شایسته ای در جهت ترویج فرهنگ حجاب استفاده نمایند.
7- رادیو
رادیو ابزار دیگری است که مکمل کار تلویزیون در اشاعه و ترویج فرهنگ حجاب در جامعه است. تقریباً همه وسایل نقلیه با رادیو سر و کار دارند و طولانی بودن مسافرت ها و یا تردد در شهرها، الزامات روانی برای رانندگان و مسافران ایجاد می نماید که از رادیو برای رفع خستگی و تنوع استفاده نمایند.
8- کتب و آثار نوشتاری
بی شک اگر ما بخواهیم در اشاعه و گسترش فرهنگ حجاب موفق و پرکیفیت ظاهر شویم، باید کتب و آثار نوشتاری فراوانی در این مورد بنگاریم و در اختیار بانوان جامعه قرار دهیم. در بسیاری از موارد سستی ها و کم کاری های ما در این زمینه باعث می گردد که خدای ناکرده دشمن از موقعیت های مناسب استفاده نموده و آثار مخرب خود را گسترش داده و نسل جدید را به سمت و سویی که خود می خواهد سوق دهد.
9- تابلوهای فرهنگی-آموزشی
از جمله راهکارهای عملی و مؤثر برای ترویج فرهنگ حجاب در جامعه، در دنیای سراسر تبلیغات امروزی استفاده از تابلوهای فرهنگی - آموزشی می باشد. ما باید زمینه گسترش و ترویج حجاب را از هر سو مهیا نماییم و از تمامی جوانب به مردم اطلاعات داده و ارزش های واقعی را در مقابل چشمانشان قرار دهیم که یکی از این راه های مؤثر نصب تابلوهای فرهنگی - آموزشی در بزرگراه ها، چهار راه ها، میادین، نقاط پر تردد شهرها و مکان هایی از این قبیل می باشد.
10- برگزاری مسابقات سراسری در زمینه حجاب و پوشش
11- استفاده از نقاشی، طرح ها و آثار گرافیکی
در این خصوص ما می توانیم طرح ها و آثار گرافیکی و یا نقاشی را برگزینیم. گاهی اوقات تأثیر و اثر یک طرح یا نقاشی به مراتب بیشتر از آثار نوشتاری و قلمی می باشد که این طرح ها علی الخصوص برای دانش آموزان و نوجوانان جذابیت بیشتری خواهد داشت.
12- برگزاری مرتب فراخوانی مقالات
از جمله راهکارهای مؤثر در اشاعه و ترویج فرهنگ حجاب و پوشش در جامعه برگزاری مرتب فراخوانی مقالات می باشد. برای اینکه در ترویج فرهنگ حجاب به راهکارهای بهتر و صحیح تر برسیم لازم است که دست نیاز به سوی تمامی مردم کشور دراز نمائیم و از آنان مدد بطلبیم، که یکی از این روش ها، برگزاری مرتب و مستمر فراخوان های مقالات در زمینه حجاب و پوشش اسلامی می باشد.
13- نشست های مرتب و منظم بانیان ترویج فرهنگ حجاب در جامعه
از جمله فواید بسیار مهم نشست های بانیان فرهنگ حجاب، تجزیه و تحلیل برنامه های اجرایی، بررسی کیفیت برنامه های اجرا شده، انتقال تجارب مسئولین بخش ها به یکدیگر، حل و رفع مشکلات و معضلات پیش آمده، هماهنگی، اتحاد و انسجام مسئولین در بخش های مختلف کشور با یکدیگر می باشد.
14- نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی
بدون تردید بانیان سهیم در گسترش فرهنگ حجاب و پوشش دو نهاد مقدس ارشاد و تبلیغات اسلامی می باشند. جهت گیری های درست و منطقی این دو ارگان حساس می تواند زمینه های ترویج فرهنگ حجاب را گسترش بیشتری بدهد، این دو نهاد با امکانات متعدد فرهنگی که در اختیار دارند می توانند بستر سازی نموده و با چاپ آثار،پوستر، عکس ها، زندگی نامه ها و 000 گسترش فرهنگ حجاب را ارتقا بخشند .
15- حوزه های علمیه و دانشگاه ها
دو کانون حساس و بسیار مهم ارتقاء فرهنگ و دانش در جامعه، حوزه و دانشگاه می باشد، بانیان تبلیغ و هدایت از حوزه ها بر می خیزند و پرچمداران علم و دانش و تخصص از دانشگاه ها. اگر فرهنگ حجاب و پوشش دقیقاً به این دو قشر تجویز شود، به طور قطع آنان، فرهنگ را در جامعه گسترش داده در نتیجه کل جامعه مروج فرهنگ حجاب و پوشش خواهند شد .
16- احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر از فروعات بنیادین دین مقدس اسلام به شمار می رود و در جایگاه آن همین بس که در کنار عباداتی چون نماز، روزه، حج، زکات و ... مطرح شده است. بسیاری از امامان و پیامبران الهی وظیفه اصلی خویش را در امر به معروف و نهی از منکر متمرکز نموده اند و برای اصلاح جوامع دوران خویش از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کردند. چنانکه سالار شهیدان حسین (ع)، فلسفه قیام خویش را امر به معروف و نهی از منکر متمرکز معرفی نمود. ایشان در وصیت خود به برادرش محمد بن حنفیه مرقوم داشته اند:"من نه به دلیل خودخواهى یا خوشگذرانى یا فساد و یا ستمگرى از مدینه خارج مىشوم، بلکه هدفم اصلاح در امت جدم است و خواستهام امر به معروف و نهى از منکر مىباشد. مىخواهم به سیره و قانون جدم و پدرم، على بن ابى طالب، عمل کنم. هر کس این حقیقت را از من بپذیرد راه خدا را پذیرفته است و هر که مرا رد کند، با صبر و استقامت راه خود را پی خواهم گرفت تا خدا میان من و افراد حکم کند که او بهترین داوران است".[4] گرایش و نهادینه شده این اصل می تواند در تحکیم فرهنگ حجاب در جامعه فوق العاده مؤثر باشد، اگر همه افراد جامعه به نوعی با روی گرداندن از افراد بی حجاب، نشان دهند که حرکت آنان مناسب نیست و همه افراد اجتماع نسبت به افراد محجبه احترام و منزلت قائل شوند، خود مروجان فرهنگ حجاب و پوشش در جامعه خواهند بود. «دیدن در برخورد با زن محجبه، یک طرفه است و طرف مقابل نمی تواند او را ببیند و زنی که دیده نمی شود، تسلیم نمی گردد وخود را عرضه نمی کند »[5] مطمئناً احیاء و اجرای دقیق فرضیه امر به معروف و نهی از منکر ترویج فرهنگ پوشش و حجاب را فوق العاده گسترش و استحکام خواهد بخشید.
17- نقش خانواده ها در گسترش فرهنگ حجاب
روانشناسان ثابت کرده اند که شخصیت و هویت کودک در مراحل اولیه در خانواده شکل می گیرد، کودک مانند مومی است که می شود هرگونه که خواست به آن حالت داد، بنابراین اگر والدین دوست دارند که دخترانی با حجاب و پوشش مناسب داشته باشند، باید بذرها و زمینه های آن را در کودکی استحکام بخشد و خود رعایت اصول و قواعد پوشش مناسب را در محیط خانواده بنمایند، چرا که الگوی کودک، والدین و اعضای خانواده می باشد. جداسازی اتاق خواب کودکان، رعایت مرزهای اخلاقی، بهره گیری از پوشش مناسب و اقداماتی از این قبیل می تواند در نهادینه کردن فرهنگ حجاب فوق العاده مؤثر باشد. و ما باید بدانیم که اگر خانواده در آموزش درست فرهنگ حجاب به فرزندان خود، تلاشگر باشد انشاء الله مشکلی تحت عنوان بی حجابی درآینده جامعه نخواهیم داشت. ولی اگر والدین اهمیتی به پوشش مناسب ندهند و خود اصول و قواعد پوشش مناسب را رعایت نکنند، بالطبع فرزندان نیز با الگو برداری از آنان، نمونه های رفتاری آنها را در خود پیاده می کنند و خود را شبیه والدین در الگوهای رفتاری می نمایند.
18- آموزش در زمینه پوشش دینی مناسب
باید پوشش دینی مناسب شان و منزلت بانوان به آنان تعلیم داده شود، که پوششی که پیشوایان دین، بانوان را به آنان امر می کردند چه خصوصیاتی دارد. یکی از ویژگی های پوشش دینی ضخامت آن است به گونه ای که پوست بدن از زیر آن پیدا نباشد، در غیر این صورت پوشش دینی محسوب نمی شود.
با توجه به روایات از محضر امام صادق (ع) سوال شد: آیا بازوان زن هم جز زینت های ممنوع محسوب می گردد، که خداوند تبارک در قرآن فرموده است: زنان نباید آن ها را آشکار بکند؟ حضرت فرمودند: از صورت زن غیر از آن مقداری که مقنعه می پوشاند بقیه (اگر دیده شود) زینت ممنوع است و از دستان آن بالاتر از مچ زینت است.[6]
امام صادق (ع) فرموده است : « مصلحت زن مسلمان نیست که روسری و پیراهن نازک بپوشد.»
یکی دیگر از ویژگی های واجب پوشش دینی رعایت سادگی و پرهیز از زینت و زواید تحریک آمیز است. قرآن کریم از آشکار کردن هرگونه زینت که از جمله آنها لباس های زینتی است نهی فرموده است. ولایبدین زینتهن[7]« زن ها نباید زینت خود را آشکار سازند. »
با توجه به این دستورات صریح الهی است که در اسلام لباس مهیج، لباس شهرت، لباس جنس مخالف و لباس دشمن اسلام حرام شده است.
19- نقش و جایگاه مرد در ترویج فرهنگ حجاب
مرد پاسدار زن و نگهبان کرامت ناموس است. در روایات اسلامی لزوم غیرت برای مردان تأکید شده و مردان غیور ستوده شده اند. غیرت مردان، استواری، فرازمندی، راستی، حراست پاک نگری و پاک کرداری است. حضرت علی (ع) فرموده اند :
غیره الرجال ایمان« غیرت مرد و حراست او از ناموسش، ایمان است. »
در روایتی از پیامبر (ص) نقل شده است که: « هر زنی که خود را بیاراید و خوشبو کند و از منزل خارج شود و شوهرش به این امر راضی باشد، خداوند متعال هر قدمی که بر می دارد برای شوهرش خانه ای در دوزخ بنا خواهد کرد».
پیامبر اکرم (ص) نیز در مورد اهمیت غیرت مردان فرمود : « خداوند بینی هریک از مؤمنین را که غیرت نمی ورزند به خاک می مالد. » بنابراین مردان مؤمن می توانند با غیرت و جوانمردی اسلامی که پیشوایان دین، بدان سفارش نموده اند، با پاسداری از حریم خانواده و جامعه، گامی بلند در ترویج فرهنگ حجاب و پوشش بردارند.
20- تشویق و معرفی خانواده های نمونه در حجاب
از جمله اقدامات تشویقی - روانی مؤثر در ترویج فرهنگ حجاب معرفی خانواده های نمونه در حجاب می باشند. ما می توانیم با یک برنامه ریزی ساده و در عین حال دقیق و جامع، سالانه در هر شهر، استان و در انتها کشور خانواده هایی که از هر لحاظ پوشش و حجاب اسلامی را رعایت نموده و در سایر زمینه ها نیز موفق و پرتلاش بوده اند به جامعه معرفی نموده و از آنان تجلیل به عمل بیاوریم،
21-آموزش و پرورش
نقش اساسی آموزش و پرورش و در واقع معلمان در جهت تربیت افکار اصیل اسلامی دانش آموزان بر کسی پوشیده نیست. البته این یک جاده دو طرفه است، یعنی همان گونه که ما انتظار داریم معلمان در نقش آفرینی خود موفق باشند، می طلبد که آموزش و پرورش با برنامه ای منسجم و واقع بینانه در خصوص معلمان اقدام نماید. اول اینکه با حاکم نمودن یک فضای آرامش روحی روانی در بین معلمان، آنان را آماده تربیت کردن قشر آینده ساز مملکت کند و دیگر اینکه تا حد ممکن از لحاظ اقتصادی فضایی نسبی برای آنان به وجود آورد تا معلمان عزیز دغدغه ای جز تربیت صحیح دانش آموزان نداشته باشند. که متاسفانه این دوگانگی تاکنون ضربات سنگینی را به جامعه وارد ساخته و آنان را از وظیفه اصلی خود، که در اصل پرورش و آموزش است، تا حدود زیادی دور نموده که می طلبد در این زمینه مسئولین چاره اندیشی نمایند تا بیش از این شاهد عقب گرد نباشیم.
22- تصویب قوانین و اجرای آن
نهاد قانونگذاری می بایست قوانین مربوط به بی حجابی، که مخل نظم عمومی هستند را متناسب با وضعیت جامعه تصویب نماید و مجریان امر نیز نسبت به اجرای این قانون همت گذارده و در جهت تحقق این امر گام بردارند به گونه ای که با تصویب قانون همگان آشنایی کافی و وافی را نسبت به قوانین مدونه مربوط داشته باشند.
23-نقش اساسی شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشی بی بدیل و مسئولیتی منحصر به فرد را در کشور داراست. از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این شورا سکان هدایت فرهنگی نمودن بسیاری از ساختارهای انقلاب را بر دوش داشته است. لذا می طلبد که این شورا راهی جهت برون رفت از مشکلات فرهنگی موجود در جامعه و بالاخص مشکل بی حجابی ارائه نماید و از قدرت فرهنگی خود در جهت مبارزه و ریشه کن کردن این پدیده استفاده نماید. مصوبات این شورا در بسیاری از ساختارهای کشور تاثیر گذار است از آن جمله دانشگاهها، مدارس، حوزه های علمیه، دستگاههای دولتی و ... که امید است این شورا با مصوبات قابل اجرا، بتواند حرکتی رو به جلو در جهت نهادینه کردن فرهنگ حجاب در کشور بردارد.
در آخر باید گفت اصلاح انحراف همیشه سخت تر است از خود فرایند انحراف است چرا که انحراف و هوس رانی خود سراشیبی است و نیاز به زحمت ندارد انسان مهار (شناختی و ...) خود را رها کند رفته است اما اصلاح سخت است و باید موانع آن را برطرف کرد و سعی و زحمت مبارزه با طاغوت، تهاجم فرهنگی شیطان و هوس را چند برابر کرد.
با به کارگیری راهکارهای کاربردی پیشنهادی طرح شده در این نوشتار، امید آن می رود جامعه ای رو به اصالت انسانی و حجاب به معنای حقیقی آن داشته باشیم.
نتیجه گیری:
بی حجابی، ارزشهای راستین دختران را تحتالشعاع ظواهرجنسیشان قرار میدهد و آنان را فدای هرزگیها و هوسرانیهای شیادان میسازد.بی حجابی ارزش زن را از بین میبرد و او را تا حد یک کالا پست میکند. زنی که تن واندام خود را در معرض دید همگان میگذارد و آنچه را که به جنسیت او مربوط میشود،به کوچه و بازار میکشد، در حقیقت میخواهد با تکیه بر زنانگی خویش، جای خود را درجامعه باز کند نه با تکیه بر انسانیت خویش. در واقع او بدین ترتیب اعلام میکند کهآنچه برای او اصل است، زن بودن اوست، نه انسان بودن و نه اندیشه و لیاقت و کارآییاو. چنین زنی قبل از هر چیز اسیر خود است. او به مغازهداری شبیه است که دائماً درفکر تزیین و تغییر دکوراسیون ویترین مغازه است.[8]
حجاب در اسلام برای حفظ نشاط جنسی است، چون حجاب تخیل جنسی را تحریک می کند و سبب می شود که مسئله جنسی معنادار شود و دچار بی معنایی نگردد (مثل برهنگی) و چون اسلام بر طبیعت جنسی سخت تاکید دارد و انسان کامل خود را نه فقط در معنویت انسان کامل، بلکه در مسائل دنیوی و جنسی او می داند (چون نکاح و عمل جنسی از سنت انسان کامل در اسلام می باشد و هر کس از این سنت روی بر می گرداند، از او نیست). پس انسان کامل در اسلام الگوی جامع و کامل انسان در دنیا و آخرت و از جمله مسئله جنسی است که باید مورد تقلید قرار گیرد.
پس حجاب یک فرهنگ جنسی است که سبب گرم شدن غریزه جنسی در سطح یک جامعه و هدایت ارضای آن در قالب خانواده می شود به همین دلیل امروزه شرق به علت محور قرار دادن ارضای جنسی و حجاب، جنسی تر از غرب قرار داده شده است و تاریخ شرق و غرب نیز مؤید این مسئله است.
کشانیدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف میکند. برعکس آنچه که مخالفین حجاب خردهگیری کردهاند و گفتهاند: " حجاب موجب فلج کردن نیروی نیمی از افراد اجتماع است " بی حجابی و ترویج روابط آزاد جنسی موجب فلج کردن نیروی اجتماع است.
آنچه موجب فلج کردن نیروی زن و حبس استعدادهای او است حجاب به صورت زندانی کردن زن و محروم ساختن او از فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد. اسلام نه میگوید که زن از خانه بیرون نرود و نه میگوید حق تحصیل علم و دانش ندارد - بلکه علم و دانش را فریضه مشترک زن و مرد دانسته است - و نه فعالیت اقتصادی خاصی را برای زن تحریم میکند. اسلام هرگز نمیخواهد زن بیکار و بیعار بنشیند و وجودی عاطل و باطل بارآید.
پوشانیدن بدن به استثناء وجه و کفین مانع هیچگونه فعالیت فرهنگی یا اجتماعی یا اقتصادی نیست.
نظر علمای متأخر هم مانند مرحوم آیه الله سید محمد کاظم طباطبائی یزدی در عروة الوثقی راجع به مسأله پوشش در غیر نماز می گوید: «بر زن واجب است تمام بدن خویش را جز وجه وکفین از غیر محارم بپوشد.»[9]
آنچه موجب فلج کردن نیروی اجتماع است آلوده کردن محیط کار به لذت جویی های شهوانی است.
ابوذر جعفری فرد/کارشناسی ارشد حقوق جزا
فهرست منابع
1- عبدالحسین خسروپناه، مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزهی علمیه، عید سعید فطر 1423.
2- قرآن کریم.
3- حسین، حبیباللهی، 1373، حجاب در بیحجابی، انتشاراتداوری، قم،
4- تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائمالإسلام، 1385ق، ج 2
5- ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل ابی طالب (ع)، مؤسسه انتشارات علامه، قم، 1379ق، ج 3
6- کلینی، کافی،1365ش، دار الکتب الاسلامیة، تهران، ج 5
7- فتحیه، فتاحی زاده، حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، چاپدوم 1376، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،نیم نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاه های جهان.دفتر امور خواهران معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، تهران؛ 1388، چاپ هشتم.
8- عبدالرزاق، مقرّم، مقتل الحسین، چ قم،
9- فرانتس فانون، انقلاب الجزیره یا بررسی جامعه شناسی یک انقلاب، ترجمه نورعلی تابنده،تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1361،
10- کافی، ج 5، ص520، [برگرفته از کتاب سیمای حجاب و عفاف در آیات وروایات، احمد جلفائی
11- غلامعلی حداد عادل، فرهنگ برهنگیو برهنگی فرهنگی، تهران، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سروش، 1379،
[1] عبدالحسین خسروپناه، مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزهی علمیه، عید سعید فطر 1423.
[2]سوره احزاب، آیه 59.
[3] حسین، حبیباللهی، 1373، حجاب در بیحجابی، انتشاراتداوری، قم، ص24.
[4] عبدالرزاق، مقرّم، مقتل الحسین، چ قم، ص156،.
[5] فرانتس فانون، انقلاب الجزیره یا بررسی جامعه شناسی یک انقلاب، ترجمه نورعلی تابنده،تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1361، ص14.
[6] کافی، ج 5، ص520، [برگرفته از کتاب سیمای حجاب و عفاف در آیات وروایات، احمد جلفائی، ص68]
[7]سوره نور، آیه31.
[8] غلامعلی حداد عادل، فرهنگ برهنگیو برهنگی فرهنگی، تهران، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سروش، 1379، ص59.
[9] مرتضی، مطهری، مسأله حجاب، ص221.
16?به دیگران حسادت نکنید.حسادت هنر شمردن نعمتهای دیگران به جای نعمتهای خودتان است. از خودتان بپرسید: “من چه چیزهایی دارم که بقیه حسرت آن را میخورند؟”
17?دست از شکایت کردن و دلسوزی برای خودتان بردارید.مشکلات زندگی به دلیلی پیش میآیند. برای عوض کردن مسیر شما به سمتی که بایدبروید، ممکن است همان موقع علت یک اتفاق را نفهمید و ممکن است برایتان خیلی سخت باشد اما اگر به گذشته و اتفاقات بد دیگری که برایتان افتاده بود نگاه کنید، خواهید دید که اکثر آنها شما را به سمت فضا، فرد، تفکر و موقعیت بهتر سوق دادهاند. پس لبخند بزنید! بگذارید همه بدانند که امروز خیلی قویتر از دیروز هستید.
18?کینهتوزی نکنید.زندگیتان را با نفرت پیش نبرید چون آخر کار خودتان را خیلی بیشتر از کسانیکه از آنها نفرت دارید، اذیت خواهید کرد. بخشش این نیست که بگویید، “کاری که در حق من کردی اشکالی ندارد.” بخشش گفتن این است: “من اجازه نمیدهم کاری که در حقم کردی خوشبختی من را برای همیشه نابود کند”. بخشش بهترین راهکار است. کینهها را دور بریزید، به دنبال آرامش باشید و خودتان را آزادکنید. و یادتان باشد، بخشش فقط برای دیگران نیست، برای خودتان هم هست. اگرلازم بود، خودتان را هم ببخشید و سعی کنید دفعه بعد بهتر رفتار کنید.
19?نگذارید دیگران شما را تا سطح خودشان پایین بکشند.برای راحتی کسانیکه نمی خواهند خودشان را بالا بکشند، استانداردهایتان را پایین نیاورید.
20?وقتتان را برای توضیح دادن خودتان برای دیگران تلف نکنید.دوستانتان به آن نیازی ندارند و دشمنانتان هم حرفهای شما را باور نخواهند کرد. همان کاری را بکنید که ته دلتان میگوید درست است.
21?هیچوقت بدون وقفه انداختن کاری را پشت سر هم انجام ندهید.وقت نفس کشیدن دقیقاً همان زمانی است که وقتی برای آن ندارید. اگر مدام پشت سر هم به کارتان ادامه دهید، همیشه چیزهای یکسانی به دست خواهید آورد. گاهی لازم است از کارتان دست بکشید تا همه چیز را واضحتر ببینید.
22?زیبایی لحظات کوچک را نادیده نگیرید.از چیزهای کوچک لذت ببرید چون یک روز به عقب نگاه میکنید و میفهمید که چیزهای بزرگی بودهاند. بهترین قسمت زندگیتان همان لحظات کوچک و بی نام ونشان است
23?سعی نکنید همه چیز ایدآل و بینقص باشد.دنیای واقعی به ایدآلگراها جایزه نمیدهد، به کسانی پاداش میدهد که کار انجام میدهند.
24?آسانترین راه را دنبال نکنید.زندگی آسان نیست، مخصوصاً وقتی برای به دست آوردن چیز باارزشی برنامهریزی میکنید. راه آسان را انتخاب نکنید. کاری غیرعادی انجام دهید.
25?اگر همه چیز بر وفق مرادتان نیست، تظاهر نکنید که اینطور است.هیچ اشکالی ندارد که هر از گاهی خرد شوید. لازم نیست همیشه وانمود کنید که قوی هستید و نیازی هم نیست که مداوم ثابت کنید که همه چیز خوب پیش میرود. نگران اینکه بقیه چه فکر میکنند هم نباشید. اگر لازم است گریه کنید. هرچه زودتر این کار را بکنید، زودتر قادر خواهید بود دوباره لبخند بزنید.
26?دیگران را بخاطر مشکلاتتان مقصر نکنید.این که تا چه اندازه بتوانید به آرزوهایتان دست پیدا کنید به این بستگی دارد که تا چه اندازه مسئولیت زندگیتان را قبول میکنید. وقتی دیگران را بخاطراتفاقاتی که برایتان میافتد مقصر بدانید یعنی از مسئولیت شانه خالی میکنید و به دیگران قدرت نفوذ به آن بخش از زندگیتان را میدهید.
27?لازم نیست برای همه، همهکس باشید.اینکار غیرممکن است و فقط خستهتان خواهد کرد. اما لبخند زدن به دیگران میتواند دنیا را تغییر دهد. شاید نه کل دنیا را، ولی دنیای آن آدمها رامطمئناً تغییر خواهد داد.
28?زیاد نگران نباشید.نگرانی مشکلات آینده را حل نخواهد کرد، فقط لذتهای امروز را هم از شماخواهد گرفت. یک راه اینکه بفهمید چیزی ارزش نگران بودن را دارد یا نه ایناست که از خودتان بپرسید، “این مسئله در یک سال آینده مهم خواهد بود؟ در سه سال آینده چطور؟ در پنج سال چه؟” اگر اینطور نبود، پس ارزش نگران بودن راندارد.
29?روی چیزی که نمیخواهید اتفاق بیفتد متمرکز نشوید.روی چیزهایی متمرکز شوید که میخواهید اتفاق بیفتند. تفکر مثبت ازلازمههای هر موفقیت است. اگر هر روز صبح با این فکر بیدار شوید که اتفاقی فوقالعاده در زندگیتان خواهد افتاد و به آن توجه دقیق کنید، خواهید دیدکه حق با شما بوده است.
30?قدرناشناس نباشید.زندگیتان خوب باشد یا بد، هر روز شکرگزار بخاطر آن از خواب بیدار شوید. مطمئن باشید کسی در جایی دیگر از جهان وضعیتی بسیار بدتر از شما دارد. بجای اینکه به چیزهایی که ندارید فکر کنید، سعی کنید به چیزهایی فکر کنید که دارید و دیگران افسوس آن را میخورند.
مجموعه : روانشناسی و زندگی
بعضی رفتار ها باعث می شود احساس کنیم ناتوان شدیم یا احساس کنیم تاثیر گذار نیستیم…با ما همراه باشید تابرای زندگی بهتر نکاتی را با هم مرور کنیم.
متاسفانه بسیاری از ما به راحتی این فرصت ها را از کف می دهیم و حتی متوجه از بین رفتن شان نمی شویم. چرا؟
چون درگیر روزمرگی شده ایم! اما درواقع همان روزمرگی های زندگی واقعی است که انسان ها را از رسیدن به کمالدور نگه می دارد. خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که هر روزتان را بهتازگی، اشتیاق و اراده مزین می کند. در اینجا لیستی از 30 کاری را عنوانمیکنیم که هیچوقت نباید در حق خودتان انجام دهید.
1. با آدمهای نادرست نشست و برخاست نکنید.زندگی کوتاهتر از آن است که بخواهید وقتتان را با کسانی بگذرانید کهخوشبختی را از شما میگیرند. اگر کسی بخواهد که در زندگیاش باشید، برایشما جا باز خواهد کرد. نباید برای پیدا کردن جایی در زندگی کسی بجنگید. هیچوقت برای بودن با کسی که ارزش شما را نادیده میگیرد اصرار نکنید. ویادتان باشد، آنهایی که در زمان خوشی کنار شما میمانند مهم نیستند، مهمکسانی هستند که در ناخوشیها و ناملایمات زندگی کنارتان هستند. آنها دوستانواقعی شما هستند.
2?از مشکلاتتان فرار نکنید. باید با مشکلاتتان روبهرو شوید.البته این کار ساده نخواهد بود. هیچکس در دنیا نیست که بتواند همه کارهارا بینقص انجام دهد. هیچکدام از ما قادر نیستیم که مدام در حال حل کردنمشکل باشیم. درواقع، ما جوری ساخته شدهایم که ناراحت، ناامید و شکستخوردهشویم. چون این معنی واقعی زندگی کردن است. روبهرو شدن با مشکلات، درسگرفتن از آنها، سازگاری و حل آنها به مرور زمان.
3?به خودتان دروغ نگویید.به هر کس دیگری در دنیا میتوانید دروغ بگویید به جز خودتان. زندگی مازمانی بهتر میشود که از فرصتها استفاده کنیم و سختترین و اولین فرصتی کهمیتوانیم از آن استفاده کنیم این است که با خودمان صادق باشیم.
4. نیازهای خودتان را پنهان نکنید.دردناکترین مسئله این است که وقتی شدیداً درگیر چیزهایی هستید که به آن علاقه دارید،خودتان را فراموش کنید و یادتان برود که شما هم فردی خاص هستید. بله، بایدبه دیگران کمک کنید اما به خودتان هم همینطور. اگر قرار باشد که زمانیبیاید که به خودتان برسید و چیزهایی که به آن علاقه دارید را دنبال کنید،آن زمان همین حالاست.
5?سعی نکنید کسی باشید که نیستید.یکی از بزرگترین چالشهای زندگی این است که در دنیایی که تلاش میکند شمارا مثل بقیه کند، خودتان باشید. همیشه کسانی هستند که از شما زیباتر،باهوشتر، جوانتر، و … باشند اما این افراد هیچوقت شما نیستند. خودتان راتغییر ندهید تا آدمها دوستتان داشته باشند. خودتان باشید و مطمئن باشیدآنهایی که باید، دوستتان خواهند داشت.
6?درگیر گذشته نشوید.اگر بخواهید دوباره و دوباره فصل قبلی کتاب زندگیتان را بخوانید، هیچوقت نخواهید توانست فصل جدید زندگیتان را شروع کنید.
7?از اشتباه کردن نترسید.اینکه کاری انجام دهید اما اشتباه کنید ده مرتبه بهتر از این است که هیچکاری انجام ندهید. هر پیروزی پشت سر خود مجموعهای از شکستها داشته است وهر شکستی پلی به سمت موفقیت است.
8?خودتان را بخاطر اشتباهات گذشتهتان سرزنش نکنید.ممکن است فرد نادرستی را در گذشته دوست داشتهاید و بخاطر مسائل نادرستیگریه کردهاید اما هر اتفاق بدی هم که بیفتد، یک چیز مسلم است: اینکهاشتباهات به ما کمک میکنند فرد یا چیزهایی را پیدا کنیم که برایمان مناسبهستند. همه ما اشتباه میکنیم، دچار مشکل میشویم و خیلی وقتها افسوسگذشته را میخوریم. اما باید بدانید که شما اشتباهاتتان نیستید، مشکلاتتانهم نیستید و الان اینجایید و قدرت این را دارید که بتوانید روز و آیندهتانرا آنطور که میخواهید بسازید. هر اتفاق کوچکی که قبلاً در زندگیتانافتاده است شما را برای این لحظه آماده میکرده است.
9?سعی نکنید خوشبختی را بخرید.خیلیاز چیزهایی که آرزو داریم داشته باشیم گران هستند. اما حقیقت این است کهچیزهایی که واقعاً ما را خوشحال و راضی میکنند کاملاً رایگاناند: مثلعشق، خنده و تلاش در جهت علایقمان.
10?سعی نکنید برای خوشبختیتان به دیگران تکیه کنید.اگر با کسی که درونتان است خوشبخت و شاد نباشید، با هیچ رابطه بادوامی همخوشحال و راضی نخواهید بود. باید ابتدا ثبات زندگی خودتان را بسازید تابعد بتوانید آن را با کسی قسمت کنید.
11?وقت تلف نکنید.زیاد فکر نکنید چون اینکار فقط مشکلتراشی میکند. موقعیتها را ارزیابیکنید و تصمیمات قاطع بگیرید. هیچوقت نمیتوانید چیزی که شهامت رویارویی باآن را ندارید تغییر دهید. پیشرفت نیازمند خطر کردن است.
12?فکر نکنید آماده نیستید.هیچکس هیچوقت وقتی فرصتی پیش میآید، 100% آماده نیست. چون بیشترموقعیتهای عالی زندگی ما را مجبور میکند که فراتر از محدوده امنمان قدمبرداریم و این یعنی احساس راحتی نخواهیم داشت.
13?به دلایل نادرست درگیر هیچ ارتباطی نشوید.روابطباید هوشمندانه انتخاب شوند. تنها بودن خیلی بهتر از این است که با فردینادرست باشید. هیچ نیازی به عجله کردن نیست. اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد،میافتد، آن هم در زمان درست خود، با فردی مناسب شما و به بهترین دلایل.
14?بخاطر اینکه روابط قبلی تان موفقیتآمیز نبودهاند، روابط جدید را رد نکنید.در زندگی میفهمید که ملاقات شما با هر فردی دلیلی دارد. بعضی از آنهاآزمایشتان میکنند، بعضی از شما سوءاستفاده میکنند و بعضی به شما درسمیدهند. اما از همه اینها مهمتر، بعضی از آنها بهترین اتفاقها رابرایتان به ارمغان میآورند.
15?سعی نکنید با همه رقابت کنید. نگران کارهایی که دیگران از شما بهتر انجام میدهند نباشید.سعی کنید هر روز رکورد خودتان را بالا ببرید. موفقیت مبارزهای است بین خودتان و خودتان.
با نام رضا به سینه ها گل بزنید
با اشک به بارگاه او پل بزنید،
فرمود که هر زمان گرفتار شدید
بردامن ما دست توسل بزنید
میلاد هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت بر عاشقان طریقش مبارک باد.
امام رضا علیه السلام درباره وحشت و هراس شیطان از نماز و نمازگزارمىفرماید::
شیطان همواره از مومنى که مراقب وقت نمازهاى پنجگانه اش باشد در هراس است
و در صورتى که وى نمازهاى خود را ضایع کند بر او جرات پیدا مىکند
و کم کم او را در گناهان بزرگ مىاندازد.
برخیز و شست و شو کن
با اشک خود وضو کن تحصیل آبرو کن
در پیشگاه یزدان دور افکن این ریا را
وین کبر و این هوى را
یک دم بخوان خدا را
* سر گرگ باید هم اول برید نه چون گوسفندان مردم درید
* اندیشه کردن به این که چه بگویم، بهتر است از پشیمانی از این که چرا گفتم .
*مبخشای بر هر کجا ظالمیست که رحمت بر او جور بر عالمیست
هر آنکس که بر دزد رحمت کند به بازوی خود کاروان میزند
جفاپیشگان را بده سر به باد ستم بر ستم پیشه عدل است و داد
*خدا کشتی آنجا که خواهد، برد اگر ناخدا جامه بر تن درد
*مردی، نه اینست که حمله آورد ، بلکه مردی آنستکه در وقت خشم خود را بر جای بدارد و پای از حد انصاف بیرون ننهد .
*آنکه هفت اقلیم عالم را نهاد هر کسی را آنچه لایق بود داد.
* نادان را به از خاموشی نیست و اگر این مصلحت بدانستی ، نادان نبودی .
*در میان دو کس دشمنی میفکن ، که ایشان چون صلح کنند تو در میانه، شرمسار باشی .
*بیا تا برآریم دستی ز"دل" که نتوان برآورد فردا ز "گل"
*هرکس خود را نصیحت نکند ، به نصیحت دیگران محتاج است .
* اندیشه کردن که چه گویم,بهتر از پشیمانی خوردن، که چرا گفتم.
*هر آن سری که داری با دوست در میان منه. چه دانی وقتی دشمن تو گردد.
و هر گزندی توانی به دشمن مرسان که باشد وقتی دوست گردد.
*به گرسنگی مردن بهتر که نان فرو مایگان خوردن .
*آدمی با کینه ، زندگی را بر دوستان نیز تنگ می کند .
*مال از بهر آسایش عمر است نه عمر از بهر گرد آوردن مال.
*از نظر هرکسی عقل او کامل است و فرزندش در چشم او زیبا جلوه می کند .
*سفله چون به هنر با کس بر نیاید به غیبت کارها سازد .
*نه چندان درشتی کن که از تو سیر شوند ،نه چندان نرمی کن که بر تو دلیر شوند .
*دشمن چواز هر حیله ای در ماند ، سلسله ی دوستی بجنباند . پس کارها بکند به دوستی که هیچ دشمن نکند به دشمنی .
* سر دشمن به دست دشمن دیگر کوب که از دست هردو خلاصی یابی .
*سخن میان دو دشمن چنان گوی که چون دوست گردند شرمنده نباشی .
*اسکندر رومی را گفتنددیار مشرق و مغرب به چه گرفتی؟ گفت: هر مملکت را گرفتم رعیتش را نیازردم ونام پادشاهان جز به نیکویی نبردم.
*داروی تربیت از پیر طریقت بستان کآدمی را بتر از علت نادانی نیست .
*دو کس دشمن ملک و دیناند، پادشاه بیحلم و زاهد بیعلم .
*گرت از دست برآید، دهنی شیرین کن مردی آن نیست که مشتی بزنی بر دهنی .
*حکیمی را پرسیدند از سخاوت و شجاعت کدام بهتر است، گفت آن که را سخاوت است به شجاعت حاجت نیست.
*همه عیب خلق دیدن نه مروت است و مردی نگهی به خویشتن کن که تو هم گناه داری .
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم.
*دو برادر یکی خد متسلطان کردی و دیگری بزور و بازو نان خوردی باری توانکر گفت درویش را که چراخدمت نکنی تا از مشقت کار کردن بر هی گفت تو چرا کار نکنی تا از مذلت رهایی یابی که خردمندان گفته اند نان خود خور و نشستن به که کمر زرین بخدمتبستن...
*هرکه سخن نسنجد ،از جوابش برنجد.
*هر که با بدان نشیند ،اگر طبیعت ایشان را هم نگیرد به طریقت ایشان متهم گردد.
*هر که با بدان نشیند نیکی نبیند.
*عالم ناپرهیزکار، کور مشعله دار است.
*هر چه نپاید، دل بستگی را نشاید.
*هر که بر زیردستان نبخشاید، به جور زبردستان گرفتار آید.
*ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند.
*هر که خیانت ورزد، پشتش در حساب بلرزد.
*خانه دوستان بروب و درِ دشمنان مکوب.
*صد چندان که دانا را از نادان نفرت است، نادان را از دانا وحشت است.
*دنیا نیرزد به آنکه پریشان کنی دلی.
*مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.
*دل دوستان آزردن،مراد دشمنان برآوردن است.
*شیطان با مخلصان برنمی آید و سلطان با مفلسان.
*رأی بی قوت، مکر و فسون است و قوّت بی رأی، جهل و جنون.
*قدر عافیت کسی داند، که به مصیبتی گرفتار آید.
*ملوک از بهر پاس رعیّتند، نه رعیت از بهر طاعت ملوک.
*هر که با داناتر از خود بحث کند تا بداند که داناست،بدانند که نادان است.
*خشم بیش از حد گرفتن، وحشت آرد و لطف بی دقت، هیبت ببرد.
*برادر که در بند خویش است، نه برادر و نه خویش است.
*هر کس را که زَر در ترازوست ، زور در بازوست.
*هر که در زندگی، نانش نخورند، چون بمیرد، نامش نبرند.
شخصی به امیر المومنین علی (علیه السلام) عرضه داشت: چهار مسئله دارم . فرمود بپرس اگرچه چهل مسئله باشد.
شخص گفت:
- واجب چیست؟ و واجب تر کدام است؟
- نزدیک چیست؟ و نزدیک تر کدام است؟
- عجیب چیست؟ و عجیب تر کدام است؟
- مشکل چیست؟ و مشکل تر کدام است؟
حضرت فرمود:
واجب، طاعت خدا و واجب تر ، ترک گناه.
نزدیک ، قیامت و نزدیک تر، مرگ.
عجیب، دنیا و عجیب تر، علاقه به آن.
مشکل ، قبر و مشکل تر، بی توشه رفتن.